Zwart en ‘rijk’ zwart

Voor de Photoshop-gebruikers die al bezig zijn met drukwerk is dit wel handig om te weten.

Eerst even een korte uitleg over het CMYKRGB verhaal:
Zoals de meeste van jullie hopelijk ook al gebruiken wanneer ze drukwerk maken is de modus CMYK. De meeste printers hebben namelijk het bereik van alle CMYK kleuren. Wanneer je RGB-kleuren (monitor-kleuren) gebruikt kan je hele felle kleuren gebruiken, maar wanneer je het dan laat drukken worden deze kleuren minder fel omdat de printer het gewoon niet kan halen.

Nu de uitleg over de tutorial, de twee soorten zwart:
Je hebt zwart en je hebt ‘key’ > het zwarte element uit het cmyK.
Ondanks dat ze beide de naam zwart hebben, zien ze er wel degelijk anders uit!

Ik ga deze tutorial schrijven in de CMYK-modus.
Het is trouwens geen moeilijke tutorial, het is meer iets waar je rekening mee moet houden als je veel werkt met drukwerk.

Stap 1 – Nieuw document:
Ik ben begonnen met een document van 450 x 400px en nu even op 72dpi. (Natuurlijk druk je documenten altijd tussen de 200-300 dpi!)

Stap 2 – Vullen:
Eerst selecteer je de helft van je canvas met je ‘Reqtangular Marquee tool’ (je vierkante selectie tool).
Dan ga je deze vullen door naar Edit > Fill te gaan:

Dan selecteer je Color:

En krijg je deze melding:

Zoals je hierboven ziet heb ik nu alleen het element ‘Key’ (zwart in cmyk) 100% gezet. Dan heeft deze kleur al het label zwart, maar zoals je ook al ziet bij de kleuren-cursor, zit het zwart niet in het uiterste. Ook hier hetzelfde verhaal als bij de kleuren, de printer gaat niet uit zich zelf tot het uiterste. Jij wilt zwart, CMYK geeft je zwart. Maar zoals je al in het begin zag, zit hier wel degelijk een verschil in met het zwart dat we meestal echt willen.

Vandaar deze manier: (Hiervoor heb ik een tweede laag aangemaakt en de rechterhelft geselecteerd)

Wederom ga je deze selectie weer vullen d.m.v. ‘Edit > Fill > Choose a color’:

Nu zit de kleuren kiezer helemaal in de hoek, en heb je ook de kleurencode #000000, zwart zoals de meeste hem kennen. Maar als je kijkt naar de samen stelling van het CMYK (rechtsonderin) zie je dat hij behalve 90% zwart ook nog andere kleuren heeft vermengt om dit resultaat te moeten behalen.

Resultaat:

Stap 3 – ‘Black’
Nu zagen jullie misschien ook al bij het ‘Fill’-venster dat er ‘Black’ tussen stond.
Die ga ik nu selecteren: (Maak hiervoor een 3e laag aan (deze keer selectie links), zodat je altijd nog terug kan kijken.

Als je dan na deze stap, met je Eyedropper-tool (i) het ‘Black’ selecteerd en je drukt tweemaal op je voorgrond kleur krijg je deze samenstelling te zien:

‘Black’ heeft dus een andere kleurencode (#030000) maar zoals je ziet heeft Photoshop hem alle volledige kleuren van het CMYK mee gegeven.
Wat nu het probleem is, bij vele professionele drukkers moet je het ‘inkt-niveau’ onder een bepaald percentage houden. Dit voor het inkt-gebruik maar ook voor het dichtlopen. (dat het zwart gaat vloeien over het papier)

Resultaat: Black – Zelf gekozen zwart

^ Zoals je ziet erg weinig verschil

Conclusie:
Vandaar dus dat ik meestal de manier van het zelf kiezen gebruik. Zo heb je zwart zoals je hem wilt, en wanneer nodig kom je toch nog onder het precentage inkt wat een drukker van je eist.

Let er dus altijd op of de samenstelling uit alleen ‘key’ bestaat of meerdere kleuren.