bevroren en niet bevroren actie

Vanwege de toenemende interesse in fotografie en de bewerkingen hiermee in Photoshop is dit subforum aangemaakt.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

bevroren en niet bevroren actie

Berichtdoor rik6230 op za jun 13, 2009 19:09

Twee foto's van mijn hond. De ene met een snelle sluitertijd de andere met een langzame sluitertijd en de camera meebewogen met de snelheid van de hond. (dus geen photoshop effect :mrgreen: )

1
Afbeelding
2
Afbeelding

groet,
Rik

Afbeelding
rik6230

Re: bevroren en niet bevroren actie

Berichtdoor skydevil op za jun 13, 2009 19:32

Ziet er vet uit;D
skydevil

Berichtdoor helma op zo jun 14, 2009 07:49

Hele mooie foto's! Vooral de eerste vind ik erg mooi.Je hebt wel een hele goeie camera denk ik. Wij hebben zelf windhonden en ik probeer altijd een mooie actie foto te maken van onze honden,maar dat is me nog nooit gelukt. Ik heb zelf een Canon Photoshot 550 en niet zoveel verstand van het apparaat.
groetjes Helma
helma

Berichtdoor rik6230 op zo jun 14, 2009 09:55

Bedankt

helma schreef:Hele mooie foto's! Vooral de eerste vind ik erg mooi.Je hebt wel een hele goeie camera denk ik. Wij hebben zelf windhonden en ik probeer altijd een mooie actie foto te maken van onze honden,maar dat is me nog nooit gelukt. Ik heb zelf een Canon Photoshot 550 en niet zoveel verstand van het apparaat.
groetjes Helma

Het is wel te doen met een compact camera maar het moeilijk omdat op het moment dat jij de sluiter indrukt het toestel nog even bedenktijd nodig heeft voordat hij daadwerkelijk de foto op de sensor projecteert. Die "bedenktijd"is niet lang (hangt ook af van het merk) maar voor een heel snel bewegende hond vaak te lang. Ik heb deze gemaakt met een spiegelreflex, de Nikon D2X.
groet,
Rik

Afbeelding
rik6230

Berichtdoor GekkeWouter op zo jun 14, 2009 23:16

de eerste is leuk, goed gedaan, maar de 2e vind ik echt supermooi, alsof je hem wel hebt bewerkt met photoshop. :D Zoveel opspattend water is echt heel mooi. Echt een mooie actie-foto.

Als ik in de link de 2 in een 1 verander zie ik dat je hem wel zwart-wit hebt gemaakt met photoshop :P maar dat maakt verder niet uit, het zwart-wit vind ik een goeie verandering.
GekkeWouter

Berichtdoor rik6230 op ma jun 15, 2009 02:38

Klopt Wouter, Ik heb hem ook nog sepia gemaakt maar vond z/w het mooist. Ik heb wat met zwart wit. :mrgreen:
Met mijn opmerking dat het geen photoshop effect was bedoelde ik het "uitrekken" van de druppels en het water. (Photoshop heeft daarvoor ook technieken dacht ik.) Dit soort foto's (pan techniek) zie je vaak in bijvoorbeeld de motor- of auto sport. De motor of auto is heel scherp in het beeld terwijl de achtergrond wazig en uitgerekt wordt. Het moet een gevoel van snelheid creeeren. Bij een auto of motor is het voordeel dat hij zich vooral horizontaal verplaatst. Tenminste bij een recht wegdek. Een hond of andere dier verplaatst zich ook horizontaal maar ook nog verticaal. Dat betekent dat de sluitertijd lang genoeg moet zijn om het "metrekkende"effect te creeeren maar ook weer niet zo lang dat het de verticale beweging te zeer registreert. Dan krijg je nog een onduidelijk bewogen onderwerp. Het blijft een compromis. 100% krijg je dit nooit. Bij dit soort foto's gaat het meer om het gevoel dat je hebt als je ernaar kijkt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een modefoto waar het vooral ook gaat over technische perfectie van de foto in al zijn facettes.
groet,
Rik

Afbeelding
rik6230

Berichtdoor Gloomy op ma jun 15, 2009 10:22

ziet er zeker mooi uit en fotografie is zoiezo iets waar ik niet aan beginnen. heb er de strakke handen niet voor
mijn zus doet een opleiding op de kunstacademie en heeft dus nikon camera ( spiegel reflex ook)
en zelfs daarmee krijg ik het voor elkaar alle foto's wazig te maken XD
supermooie foto's ^^
Gloomy

Berichtdoor Mittch op ma jun 15, 2009 14:27

Erg mooie foto's! Niets op aan te merken eigenlijk :)

Misschien dat je bij de 2e foto het gezicht iets scherper kan maken om een nog duidelijker focuspunt te creƫren.

Ik heb even je post aangepast zodat de foto's direct zichtbaar zijn.

Groetjes
Afbeelding
Mittch

Berichtdoor rik6230 op di jun 16, 2009 12:06

Bedankt Gloomy en Mittch,

Ik wist niet hoe groot je de foto's hier kon zetten vandaar de links. Over zijn kop verscherpen: ik weet intussen hoe je selectief moet verscherpen in photoshop dus ik ga eens wat proberen. :mrgreen:
groet,
Rik

Afbeelding
rik6230

Berichtdoor Walter op vr jun 26, 2009 00:01

Prima Mittch, en Rik als je de volgende keer inderdaad zo kan posten zou dat mooi zijn.

Ik vind beide foto's erg mooi, en een zeer goede camera inderdaad! Het is zeker leuk om te zien dat je met de sluitertijd zon photoshop effect goed kan nabootsen, top gedaan. Leuke hond ook trouwens (:
(overigens is dat wat jij bedoelt met de achtergrond waziger maken bij de autosport etc, het effect/filter motion blur in Photoshop)
Walter
Site Admin

Berichtdoor Medewerker op za sep 26, 2009 10:38

Heel mooi, ik zou alleen niet gaan prutsen met zwart wit, je hebt echt een goed foto gemaakt(die laatste) maar ik had hem gelaten zoals hij is, om toch de verwarring te voorkomen, tevens is die bovenste ook erg mooi gemaakt, en natuurlijk een lieve hond :)

mvg MeDeWeRKeR
Nobody's Perfect, I'm a nobody!
Medewerker

Berichtdoor Gloomy op za sep 26, 2009 15:25

de foto is on aangepast. zo is die geschoten ;)
Gloomy

Berichtdoor GekkeWouter op za sep 26, 2009 16:23

Gloomy schreef:de foto is on aangepast. zo is die geschoten ;)

GekkeWouter schreef:de eerste is leuk, goed gedaan, maar de 2e vind ik echt supermooi, alsof je hem wel hebt bewerkt met photoshop. :D Zoveel opspattend water is echt heel mooi. Echt een mooie actie-foto.

Als ik in de link de 2 in een 1 verander zie ik dat je hem wel zwart-wit hebt gemaakt met photoshop :P maar dat maakt verder niet uit, het zwart-wit vind ik een goeie verandering.

rik6230 schreef:Klopt Wouter, Ik heb hem ook nog sepia gemaakt maar vond z/w het mooist. Ik heb wat met zwart wit. :mrgreen:
Met mijn opmerking dat het geen photoshop effect was bedoelde ik het "uitrekken" van de druppels en het water. (Photoshop heeft daarvoor ook technieken dacht ik.) Dit soort foto's (pan techniek) zie je vaak in bijvoorbeeld de motor- of auto sport. De motor of auto is heel scherp in het beeld terwijl de achtergrond wazig en uitgerekt wordt. Het moet een gevoel van snelheid creeeren. Bij een auto of motor is het voordeel dat hij zich vooral horizontaal verplaatst. Tenminste bij een recht wegdek. Een hond of andere dier verplaatst zich ook horizontaal maar ook nog verticaal. Dat betekent dat de sluitertijd lang genoeg moet zijn om het "metrekkende"effect te creeeren maar ook weer niet zo lang dat het de verticale beweging te zeer registreert. Dan krijg je nog een onduidelijk bewogen onderwerp. Het blijft een compromis. 100% krijg je dit nooit. Bij dit soort foto's gaat het meer om het gevoel dat je hebt als je ernaar kijkt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een modefoto waar het vooral ook gaat over technische perfectie van de foto in al zijn facettes.

hij is dus wel naar zwart-wit aangepast, Gloomy :)

Maar ik blijf het een fantastische foto vinden, en t zwart-wit vind ik er ook erg mooi bij.
GekkeWouter

Berichtdoor Gloomy op za sep 26, 2009 19:43

woopsy ^^

maarja alsnog... denk dat het effect niet zo mooi zal zijn als het kleur was. dan is het minder duidelijk
Gloomy

Berichtdoor Rick op za jan 16, 2010 00:57

Die eerste is echt geniaal!
Heb de eerste dan ook gebruikt voor het nabootsen van het HDR effect.
Afbeelding
Rick

Keer terug naar Fotografie Showroom + Feedback