Ik wil in dit sub-forum eigenlijk beginnen met een vraag. Weet iemand een goede en eenvoudige methode om de monitor van je PC te calibreren?
Ik doe het op het oog met een .jpeg waar alle kleur- en grijsschakeringen op staan, maar ben er niet tevreden over.
Ingewikkelde methodes met speciale gamma loaders wil ik liever niet aan omdat dit niet werkt voor alle software.
Vind dit toch wel 1 van de nadelen van online sharen van foto's. Je weet nooit hoe de kleuren, contrast e.d. er uitzien op een andere monitor.
Waar ik een tijdje geleden tegen aanliep, wellicht een tip voor anderen:
Als je (in mijn geval in Lightroom) bewerkte foto's opslaat in ProPhoto RGB color space dan ziet het resultaat er heel flets uit in de meeste browsers. Dit kan in de browser verholpen worden door de settings aan te passen: in Firefox ga naar about:config en zet gfx.color_management.enabled op "True". Beter is echter om the exporteren naar sRGB color space want dat ziet er goed uit in alle browsers zonder te "tweaken".
En nog een andere tip: nooit foto's intensief postprocessen op een notebook. Het is leuk om, als je op reis bent, meteen je foto's te processen, maar het scherm van een notebook, zelfs van de duurdere modellen, laat veel details in contrast en kleur niet zien. Eenmaal thuis op een "echte" computer blijken de foto's die op een notebook zijn bewerkt er vaak veel minder goed uit te zien.
Groet, Anton