Calibreren en color space

Vanwege de toenemende interesse in fotografie en de bewerkingen hiermee in Photoshop is dit subforum aangemaakt.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

Calibreren en color space

Berichtdoor anton61 op wo maart 04, 2009 04:54

Ik wil in dit sub-forum eigenlijk beginnen met een vraag. Weet iemand een goede en eenvoudige methode om de monitor van je PC te calibreren?
Ik doe het op het oog met een .jpeg waar alle kleur- en grijsschakeringen op staan, maar ben er niet tevreden over.
Ingewikkelde methodes met speciale gamma loaders wil ik liever niet aan omdat dit niet werkt voor alle software.

Vind dit toch wel 1 van de nadelen van online sharen van foto's. Je weet nooit hoe de kleuren, contrast e.d. er uitzien op een andere monitor.

Waar ik een tijdje geleden tegen aanliep, wellicht een tip voor anderen:
Als je (in mijn geval in Lightroom) bewerkte foto's opslaat in ProPhoto RGB color space dan ziet het resultaat er heel flets uit in de meeste browsers. Dit kan in de browser verholpen worden door de settings aan te passen: in Firefox ga naar about:config en zet gfx.color_management.enabled op "True". Beter is echter om the exporteren naar sRGB color space want dat ziet er goed uit in alle browsers zonder te "tweaken".

En nog een andere tip: nooit foto's intensief postprocessen op een notebook. Het is leuk om, als je op reis bent, meteen je foto's te processen, maar het scherm van een notebook, zelfs van de duurdere modellen, laat veel details in contrast en kleur niet zien. Eenmaal thuis op een "echte" computer blijken de foto's die op een notebook zijn bewerkt er vaak veel minder goed uit te zien.

Groet, Anton

anton61

Re: Calibreren en color space

Berichtdoor Mittch op wo maart 04, 2009 10:49

Hallo Anton,
Dat van de notebooks wist ik nog niet. Hebben Macbooks hier ook last van?? Lijkt mij dat het ong. de zelfde schermen zijn toch?

En over de kleur instellingen. Zoals je al aangaf staan de meeste monitoren gelijk aan sRGB. en vaak wordt Adobe RGB gebruikt voor drukwerk (als je uberhaupt rgb gebruikt) want Adobe bevat meer kleur. Het gevaar is dan wel, als je in Adobe RGB werkt, wordt het op je scherm heel kleurrijk, maar dan eenmaal op het internet voor andere mensen weer heel flets.

Dus ik houd web-images meestal op sRGB. Dan zal het vast nog wel verschillen per monitor, maar minder dan wanneer je in verschillende modus gaat werken.

Groetjes
Afbeelding
Mittch

Re: Calibreren en color space

Berichtdoor Gloomy op wo maart 04, 2009 14:17

tja meeste echte professionals hebben een 8 en een 16 bits beeldscherm. het verschil:
16 bits heeft groter kleuren bereik en contrast maar de respons tijd kan nooit onder de 5 seconden komen
8 bits zijn gamer monitoren. monitoren met minder kleuren contrast maar 2 ms respons tijd.

omdat de meest goedkope modellen 8 bits zijn en het grootste deel van de bevolking die gebruikt kijken ze naar de afbeelding op alle bij de schermen.
zo weten ze direct het resultaat.

btw. beeldscherm calibreren met kleuren... zijn toch van die speciale kaarten voor?
en ik doe er trouwens niet aan. standaart instellingen van je beeldscherm is bij meeste beeldschermen hetzelfde en volgens mij weet 80% van de bevolking niet eens hoe het moet. al wil je dus een beeldscheppen dan op de meeste computers goed te zien is. hou hem op standaard ^^
Gloomy

Keer terug naar Fotografie Showroom + Feedback