een FAQ

*** Vragen over Photoshop, zie forum beneden! ***
Heb je vragen, klachten en/of suggesties over de website of het forum van Photoshop-Tutorials, dan kan je hier terecht.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

een FAQ

Berichtdoor Gloomy op ma nov 02, 2009 21:57

yo allemaal

ik heb effen een simpel ideetje.
kunnen we geen FAQ maken.
met kleine tutorials over basis dingen, zoals het masken van layers
goed uitknippen van renders.
dingen die vaak gevraagt worden

( hoe verander ik dit van kleur, hoe krijg ik hierin een afbeelding)

elke keer dat er iemand zo'n vraag stelt en hij wordt beantwoord zet je die vraag en antwoord op de FAQ pagina. en al wordt deze nog een keer gesteld stuur je die persoon door. Deze antwoorden kunnen dan zijn door bijv een video tutorial, maar ook gewoon een tekst tutorial.

gewoon strak en eenvoudig uitgelegt ^^.

iemand eens?

Gloomy

Re: een FAQ

Berichtdoor GekkeWouter op di nov 03, 2009 15:54

goed idee, maar dan moeten de antwoorden in de FAQ eigenlijk tutorials zijn, want zo simpel zijn de meeste andwoorden niet. Dus waarom zouden we de antwoorden (tuts) dan niet gewoon op de voorpagina zetten, tussen de andere tuts? Dan moeten het natuurlijk wel goeie tuts zijn :)
GekkeWouter

Berichtdoor Mittch op di nov 03, 2009 16:01

Ik vind het plaatsen van de meest gevraagde vragen+antwoorden een goed plan. Om nou van elke vraag een tutorial te maken is niet handig.

Groetjes
Afbeelding
Mittch

Berichtdoor Walter op di nov 03, 2009 16:02

arghhh mijn reactie is niet geplaatst!!!!! bezig met opnieuw typen... :P :(
Walter
Site Admin

Berichtdoor GekkeWouter op di nov 03, 2009 16:03

Mittch schreef:Ik vind het plaatsen van de meest gevraagde vragen+antwoorden een goed plan. Om nou van elke vraag een tutorial te maken is niet handig.

Groetjes

dat is waar, als de vragen simpel zijn, zoals 'waar is de eyedropper tool voor?' maar als iemand vraagt hoe hij iets moet doen wat niet in 1, 2 of 3 acties kan, is een tutorial handiger.
GekkeWouter

Berichtdoor Walter op di nov 03, 2009 16:10

Ok, wat ik nog weet :P

Top idee in ieder geval van die FAQ!
Ik stel voor om hier met zijn allen even een lijst van meest voorkomende punten op te stellen voor de FAQ. We moeten er wel om denken dat het inderdaad simpele vragen en antwoorden blijven, niet geheel complete tutorials, dan wordt het niet gelezen. We kunnen uiteraard wel linken naar andere tutorials, dan wordt het ook een soort inhoudsopgave/index.
Ik denk dat ik de FAQ dan plaats in de categorie basis op de website. Hier kan dan naar gelinkt worden vanaf het photoshop support forum bij berichten. Ook zal ik een nieuwe sticky maken, of de FAQ toevoegen aan het bestaande 'lees dit eerst' topic.

Goed, de punten:
- masken van layers (iets meer info wat je precies kwijt wilt hier Gloomy?)
- uitknippen (linken naar andere tuts over specifieke uitknip bewerkingen? (channels, extract etc) (Gloomy)
- what the font verhaal (Walter)
- vinden van een gebruikte kleur / veranderen van de kleur van achtergrond/object (Walter)
- layers verhaal, soms een niet zien omdat andere erboven etc (Walter)
- Meer ideeen + eventueel gelijk een kort stukje tekst schrijven voor wat erin kan?

Zoals je hierboven ziet gelijk een kleine verdeling over wie even wat ongeveer typt :P. Gloomy jij hebt die 2 punten genoemd, als je daar wat over wilt typen, graag (:
Walter
Site Admin

Berichtdoor Mittch op di nov 03, 2009 16:19

- Actions (Batch) wordt heel veel gevraagd.

- Ogen (of object) in kleur aanpassen. Kan beter een tutorial van worden geschreven.

- Hele erge basis dingen die de beginners vaak al doen vastlopen:
- Background laag losmaken van het slotje
- Lagen samenvoegen
- Croppen
- Opslaan als / Opslaan voor web
- Transparantie (png)
- hmm zo zijn er wel 1000

Er zijn genoeg dingen. Dit wordt wel veel werk ;)
We moeten ook veel linken naar tutorials en andere topics op het forum
Afbeelding
Mittch

Berichtdoor Walter op di nov 03, 2009 16:30

ogen aanpassen qua kleur, daar is dacht ik al een tutorial voor. Maar inderdaad het wordt dan ook een soort guide /doorlink verhaal. En er kunnen er 1000 zijn, we moeten gewoon de echt belangrijkste eruit halen (:
Walter
Site Admin

Berichtdoor GekkeWouter op di nov 03, 2009 17:14

ik vind het een goed idee om idd in de 'lees dit eerst'-topic ook naar de FAQ te refereren. Maar de FAQ zou ik wel als een apart topic maken, en natuurlijk sticky, maar dat lijkt me logisch.
GekkeWouter

Berichtdoor Gloomy op wo nov 04, 2009 15:29

je kan natuurlijk ook gewoon links plakken naar forum posts.
als we weer een keer een vraag hebben waarvan we iets hebben van "pfff zoveelste keer" kan je ook gewoon antwoord geven in dat topic, en vervolgens daarnaartoe linken.
ik denk dat het makkelijkste is als we een aantal video tutorials maken. daar zijn mensen verzot op met dit soort dingetjes.
ik vind het zelf niet erg dit te doen voor een paar onderdelen zoals een slotje verwijderen. maar gaan we die dan hosten op youtube? of op bijv vimeo?
en is het als we ze gaan hosten op youtube, niet handig hiervoor een apparte account voor te maken zodat je ook kan linken naar de site en mensen door kan sturen? :)

( wordt een totaal marketings plan dit xD)
Gloomy

Berichtdoor Walter op wo nov 04, 2009 15:44

Het gaat hier voornamelijk om kortere uitleg, dus dan kan tekst toch helemaal prima? De redenen waarom ik tekst beter vind zijn o.a. dat het helemaal geindexeerd wordt door Google, dus ook mensen die een probleem zoeken met steekwoorden kunnen zo geholpen worden (dus ook gelijk geholpen hopelijk ipv het eerst op dit forum te vragen :P). En daarnaast kan de persoon die iets meer ervaring heeft maar een bepaald punt niet weet/vergeten is de tekst makkelijk 'scannen' en het juiste eruit halen. Dit kan bij een video niet want je weet niet waar wat zit.
Walter
Site Admin

Berichtdoor Gloomy op wo nov 04, 2009 16:08

je kan bij video's wel bepaalde tags zetten. daarnaast zijn dit tutorials voor beginners ( die dus nog niet weten waar alles zit in photoshop)
ze hoeven dan geen menu's af te scannen om te zien waar wat zit. :)
ps. het kan ook beide natuurlijk :)

heb effe snel een video tutorial gemaakt voor het verwijderen van een slotje in een laag. het is effe iets simpels maar ja ^^ wel duidelijk ^^
ik zal zo effe de link posten :P
Gloomy

Berichtdoor Gloomy op wo nov 04, 2009 16:21

Gloomy

Berichtdoor Walter op wo nov 04, 2009 18:25

je kan bij video's wel bepaalde tags zetten.

Dat is niet hetzelfde als tekst. Je zult ook veel minder gevonden worden. Kijk maar eens hoe deze website nu scoort ( :P :P ), voor elke zoekterm bovenaan of in top 3/5.
daarnaast zijn dit tutorials voor beginners ( die dus nog niet weten waar alles zit in photoshop) ze hoeven dan geen menu's af te scannen om te zien waar wat zit.

Daar zijn ook screenshots voor en een duidelijke uitleg. Ik heb dit nog nooit als probleem gehoord/gezien voor de (meeste) huidige tutorials.

het kan idd ook beide :P. Of een soort tekst intro en dan een link naar de video tutorial (en misschien ook tekst tutorial erbij... of misschien ook niet :P)

Video heeft zeker ook zijn voordelen. En je legt het prima uit (enige is dat je het sleept naar de prullenbak en dat niet op je scherm te zien is?) Je hebt ook een prettige stem om naar te luisteren btw, altijd belangrijk voor zulk soort dingen.
Walter
Site Admin

Berichtdoor Gloomy op wo nov 04, 2009 18:30

hehe thanks voor dat compliment over mijn stem xD
enige is nog dat ik een beter programma zoek om te screencappen xD
heb net effe snel een programmatje maar het werkt niet zoals ik hoopte. je kan namelijk de grote van je opname gebied niet meer aanpassen als je de opname gestart hebt, en er zijn geen toetsenbord snelkoppelingen enzo :P

ik vind video tutorials vooral handig sinds ik deze site ken: gotoandlearn.com
is een leraar op een of andere universiteit die les geeft in flash. en dus alles duidelijk laat zien, goeie microfoon derbij enzo.
moet maar is zoeken wat hij gebruikt hehe xD
Gloomy

Volgende

Keer terug naar Vragen, Klachten & Suggesties (*** Hier ALLEEN over website en forum; Photoshop - zie beneden!)