Graag tips vor nieuwe lay-out

Show hier je website lay-outs en website design specifieke elementen zoals headers en buttons.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

Graag tips vor nieuwe lay-out

Berichtdoor skydevil op do maart 11, 2010 22:49

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met webdesign en ik heb nu een nieuwe lay-out gemaakt, alleen ik heb het gevoel dat het nog niet af is, daarom zou ik graag tips enz horen om mijn design te verbeteren.

Ik zal eerst even een klein beetje uitleggen: Bovenin komt alleen een andere site naam te staan. Aan de zijkanten heb je punten zitten, hier achter komen hyperlinks (dit is dus ook een aparte navigatie). Dan heb ik in het content gedeelte nog twee "uitgelichte" navigatie vakken en natuurlijk komt er verder het content erin. En ik heb dan een footer. Ik heb het nu zo gemaakt dat het op een scherm van 1024 * 768 past, maar in de praktijk worden de navigatie punten groter en komt er meer ruimte naar onderen. (dus de navigatie en de content word verlengt).

Normaal vind ik het gebruik van Shadows, Glows enz. in webdesign iets wat je gewoon niet moet doen omdat het haast niks toevoegd en het moeilijk te scripten is, maar ik heb het er toch inzitten, alleen ik heb het gevoel dat ik het wel iets te veel heb. Ik hoor graag of jullie dit ook vinden en welke jullie te veel vinden. Verder gewoon eerlijk zeggen wat er anders en beter kan, want ik weet dat webdesign nu niet mijn sterkste punt is (dat is het scripten).

mvg

http://img709.imageshack.us/img709/9729 ... layout.png

skydevil

Re: Graag tips vor nieuwe lay-out

Berichtdoor Ruud op vr maart 12, 2010 08:04

Goedemorgen Skydevil,
Ik heb de layout net even bekeken. De punten die hieronder komen te staan is opbouwende kritiek, niet negatief/afkrakend bedoeld.

De eerste indruk die ik krijg dat het er 'goedkoop' uitziet (niet helemaal goede woord). Er worden in principe maar 5 kleuren gebruikt, waarvan ik het rode erg nadrukkelijk aanwezig vind. Is niet geheel mijn smaak, maar dat is mijn mening he. Ik moet je echter wel nageven dat het een simpel design is, wat ik persoonlijk (heb ik ook al in een andere topic gezegt) erg goed vind. Niet teveel frutsels erop en eraan. Net was jij zegt over die shadows, etc, vind dat hier niet storend. Vind dat bij de twee grote vlakken in het midden juist wel wat hebben!

Wat ik echter wel minder vind, maar was jij ook al noemde, is dat er aan beide kanten navigatielinks moeten komen. Nu ziet het er erg smal uit, maar dit kan nog veranderen las ik. Wat ik zelf altijd vind is dat menu aan de zijkant de website versmalt en probeer daarom ook altijd een horizontaal menu/links te doen. Echter heb je dan beperkte ruimte die je in en verticaal menu niet hebt. Ik zou 1 menu weghalen (bijvoorbeeld rechts) en het menu links laten staan.

Waarom geen afbeeldingen in de layout? Ik zeg niet dat het verplicht is of dat het moet, maar vraag het me af :wink:
Verder ziet het er goed uit en ben erg benieuwd naar veranderingen in de layout en als het online staat :)
Ruud

Berichtdoor skydevil op vr maart 12, 2010 22:03

Bedankt voor je reactie.

Ik zal eerst even zeggen wat ik nu zelf denk "nu ik het een vanaf een afstand bekijk"
Het eerste wat mij opvalt is dat de horizontale navigatie te grote vakken heeft (vooral te hoog). Deze zal ik dus iets verlagen. Dan valt mij op dat het best wel druk oogt met die 3 dubbele navigatie. Dus ik denk dat ik de rechter navigatie weg gaat (probleem is wel dat ik ongeveer 40-50 navigatie links heb, hier moet ik dus iets op verzinnen). Vervolgens valt het mij op dat de twee extra-navigatie vakken aardig groot zijn, deze zou ik dus kleiner moeten maken. Verder denk ik dat de rode balk onder het content gedeelte gewoon veel minder hoog moet worden en ik zou de footer minder hoog moeten maken. Verder zou er iets meer kleur en wat meer details in de site kunnen. Dit was even wat ik op dit moment er van vind als ik me zelf evalueer.

Nu zal ik even reageren op jou tips en commentaar.
Ik snap wat je bedoelt met de term "goedkoop", het ziet er nog niet uit als een echt eindproduct vind ik. Je zegt dat ik 5 kleuren gebruik, hier ben ik het niet mee eens. Ik gebruik rood (misschien een beetje te veel) en dan gebruik ik verder donkergrijs en dan gebruik ik nog wit. De enige kleuren die ik niet heb genoeg is heel iets lichter grijs dan mijn andere grijs, maar dit vind ik geen andere kleur, want dit is een pattern en je hebt dan nog een achtergrond kleur als iemand een groter scherm heeft dan 1024 * 768. Met de navigatie geef ik je gelijk, maar ik heb in dit geval geen keuze, want ik heb een grote navigatie nodig. Maar ik ben het met je eens dat een horizontale navigatie mooier is. En waarom heb ik er geen afbeeldingen in? Eerst was ik van plan om een mooie header te maken met daarin foto's van wat er op de site komt, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een header met alleen de site naam. Maar er is een kopje foto's een daar komen foto's op te staan, maar ik wil eigenlijk ook nog wel een paar plaatje sop de site hebben (op home pagina), maar ik moet even kijken waar en hoe.

Zelf heb ik het gevoel dat de site nog net niet af is, er mist gewoon nog wat. Het is nog niet een echte eenheid denk ik.

Bedankt voor je tips ik zal er zeker wat mee proberen te doen, maar ik hoor graag nog meer tips en commentaar van andere mensen, zodat ik niet van 1 persoon hoor wat er goed en fout is. Hierdoor krijg ik zeg maar een betere feedback.
skydevil

Berichtdoor Gloomy op vr maart 12, 2010 22:23

zoiezo vind ik alles nogal groot.
alles is met letter grote 18 gedaan lijkt het wel terwijl 12 al groot genoeg is.
daarnaast: de kleur. ik vind de kleur rood wel mooi, maar het is gewoon te plat om alleen maar de zelfde kleur rood te gebruiken.

qua navigatie: kan je de navigatie niet onderverldelen in kopjes?
en anders is het misschien leuk om een menu veld te maken dat uitschuift als je er met je muis overheen gaat, met daar al je links erin.

maarja: mijn eigenlijk belangrijkste vraag, Waarvoor is de site?
Gloomy

Berichtdoor skydevil op vr maart 12, 2010 22:42

Klopt gloomy, alles is ook groot, dit is ook een van mijn problemen ik maak vaak de lay-outs (de inhoud) te groot. Tweede punt, de kleuren. Dit is iets wat ik nog steeds moeilijk vind. Heb je misschien een tip welke kleur ik er nog bij kan doen (zelf zag ik een soort groen olijf achtige kleur die er wel bij past, maar met dat rode word het wel druk). Wat jij zegt het onder verschillende kopjes dat is niet echt een optie, want dit heb ik al eens geprobeerd maar het staat gewoon niet. En in de menu's komen linkjes te staan die door wijzen naar een merk auto. En dit zijn ongeveer 50 merken. Dus ik zou haast altijd een menu krijgen met ongeveer 26 andere linkjes (als ik het op alfabet doe).

Het is trouwens een site voor autofolders (die verkocht gaan worden).

p.s kleine update. Heb zelf even de site wat minder groot gemaakt. Daardoor heb ik soms wel wat lege ruimte, maar oke ik laat het toch maar even zien. Het is een hele ruwe aanpassing, dus niet alles is goed.

http://img691.imageshack.us/img691/9241 ... efinit.png
skydevil

Berichtdoor Gloomy op vr maart 12, 2010 22:53

wat je ook kan doen is kopjes maken van "merken a - f" merken g - o, merken p - t , merken u - z
en als je op zon link klikt, gaat de volgende open.

qua kleur, als je er ook maar een tikkeltje groen bij gooit wordt het een kerst-site, niet doen dus.
Wat ik zou doen is meer in de mooie ontwerp kant op. auto merken gaan over het algemeen over luxe, elegantie, mooie lijnen
Dat kan je dus prima verwerken in je website.

voor lettergrote kan je he beste 12pt gebruiken ( das niet zo groot op 72 pt, maar de zelfde grote als hier).
alles wat je groter maakt, komt er namelijk al snel uit te zien als een header
Gloomy

Berichtdoor skydevil op vr maart 12, 2010 22:58

Dat van die merken dat heb ik juist geprobeerd, maar dat ziet er niet echt mooi uit. Ik zal het nog eens proberen alleen dan van bijvoorbeeld a-f, want ik had eerst van 3 (dus a-c) maar dat werd te druk. En dan een uitklap menu. En het is inderdaad wel een idee om wat elegantie er in te doen, maar ik moet even kijken waar en hoe ik die er in verwerk. En lettertype is nu voornamelijk 6 pt:P Maar ik zal er zeker op letten, want mijn vorige ontwerp was ook al te groot (mede daardoor ben ik nu een nieuw ontwerp aan het maken).
skydevil

Berichtdoor Gloomy op za maart 13, 2010 02:44

IS DAT 6PT!?
welke resolutie heb je hem staa? 72 dpi moet ie zijn hae?

anders even lettertype als arial of verdana gebruiken ( past trouwens ook beter bij je doelgroep, en moet zoiezo op computer, lange tekst in een boek is met schreef, korte teksten op beeldscherm zijn schreefloos)
Gloomy

Berichtdoor skydevil op za maart 13, 2010 12:38

In de update is het lettertype 6pt, maar ik had hem nog op de instelling 300dpi staan :$

En om eerlijk te zijn ik heb niet op het lettertype gelet, ik had gewoon de eerste gepakt die ik had, dus ik zal die ook even veranderen verdana of arial :D

btw: schreef is toch met die "aanhangseltjes" aan de letters ?:P

en nog een keet btw: gloomy, het is sowieso en niet zowiezo, ik maakte deze fout ook altijd en nu ik het weet valt het mij overal op :P
skydevil

Berichtdoor Gloomy op za maart 13, 2010 14:24

ach joh :P ik type wel vaker laks nederlands xD dat overkomt mij sowieso wel vaker :mrgreen:

maarja iig. lettertype speelt een aardig grote rol in webdesign :P
300 DPI is voor drukwerk ( vandaar dat die letters zo groot zijn)
en ja met schreef is met aanhangseltjes xD
Gloomy

Berichtdoor skydevil op za maart 13, 2010 16:41

haha soms heb ik dat ook wel, alleen toevallig met dat woord doe ik het nooit fout, ik weet niet waarom, het is gewoon iets :P

En klopt inderdaad, ik wou een soort poster maken en daarom stond hij nog op 300 dpi.

Het lettertype is iets waar ik nog niet heel veel aandacht aan besteed, want ik ben nog vol aan het leren om een lay-out te maken die ook echt iets uitstraalt. Het probleem is alleen dat ik meestal op 80% blijf zitten en dat ik dan allemaal gekke dingen ga doen en om dan ook nog eens te kijken naar mijn lettertype........ Maar ik probeer gewoon verder uiteindelijk zal er wel een mooi eindproduct uitkomen. Ik ben nu bezig om zeg maar die lijnen van auto's in mijn ontwerp te planten.
skydevil

Berichtdoor Gloomy op za maart 13, 2010 18:07

hmmm :P ga natuurlijk die tutorial maken over het maken van een website van begin af aan :P
daar ga ik ook dingen als kleurkeuze, vorm en uitstraling behandelen ^^

dus misschien komt dat wel goed uit dan :P
Gloomy

Berichtdoor skydevil op za maart 13, 2010 18:52

Komt zeker wel goed uit, want kleurkeuze is ook iets wat ik gewoon nog niet goed kan. En ik weet meestal welk welke uitstraling alleen ik kan het meestal net niet zo maken zoals ik het wil :P Maar ik hoop graag je tutorial te zien :D
skydevil

Berichtdoor skydevil op ma maart 22, 2010 21:18

Ik heb de laatste tijd weinig tijd, maar ik ben weer even bezig geweest met mijn lay-out. Dit is een schets achtig iets van hoe ik de wat rondere vormen erin wil krijgen. Ik heb dit eerst zo gedaan. Ik zag nog te denken om iets met foto's erin te doen, en als iemand daar een idee voor heeft (het word een javascript slideshow wss) zou ik hem graag horen.

hier de schets.

http://img510.imageshack.us/img510/7273/79229984.png
skydevil

Berichtdoor Ruud op do maart 25, 2010 08:46

Je bedoeld iets van een fotoslideshow ofzo? Zou niet met Javascript werken aangezien dit niet overal ondersteund/werkt. PHP misschien?
Ruud

Volgende

Keer terug naar Website Lay-outs Showroom