Hallo Photoshoppers,

Je kunt jezelf hier voorstellen aan alle anderen op Photoshop-Tutorials.nl

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

Hallo Photoshoppers,

Berichtdoor Jannapiet op zo apr 19, 2009 20:38

Even voorstellen ik ben Janna en werk en teken met Photoshop, ik schilder ook realistisch met penseel en olieverf etc.
Neem een kijkje op http://www.schilderes.nl.

Ik heb een tekentablet aangeschaft van Wacom, bevalt me goed het werkt een stuk beter dan met de muis.
Het lijkt me harstikke leuk om tips te krijgen.

Zie onder mijn eerste Photoshoptekening met het tekentablet.

Afbeelding

Janna Nendels' online atelier: http://www.schilderes.nl
Jannapiet

Re: Hallo Photoshoppers,

Berichtdoor Mittch op ma apr 20, 2009 17:21

Hallo Janna, Welkom op het forum! :)

Ben zelf ook aan het oefenen met mijn tekentablet, maar heb daarvoor alleen maar met potlood getekend. Nooit echt verdiept in de schilderkunst ;)
Wel erg handig als je een goede basis hebt, en die heb jij volgens mij zeker! Dus houd me op de hoogte hoe het zich ontwikkeld, lijkt me erg interessant :)

Groetjes
Afbeelding
Mittch

Berichtdoor Gloomy op di apr 21, 2009 08:12

hey welkom :) ziet er goed uit :D

ik denk dat het grootste verschil tussen digitaal tekenen en schilderen nog is dat je in photoshop geen soorten kwasten en verf na kan doen.
daar is photoshop namelijk niet op gemaakt. het programma Corel Painter ( niet paint shop pro). kan je doormiddel van druk uit oefenen op je teken tablet en selecteren van de goeie kwast heel veel meer bereiken.
Bij corel zou je schilderen zoals je in het echt doet.
je hebt een kwast. ( die je zelf kan samenstellen en kiezen in kleur vorm en soort verf voor een realistischer en is daarmee makkelijker te gebruiken voor echte schilders). Bij photoshop werk je vooral met door laatbaarheid.
je legt meestal eerst een basis van schaduw en kleur neer. vervolgens pak je een grote softe brush en gebruik je je eye dropper tool op een laag precentage en creëer je overvloeing tussen die 2.

ik heb corel painter zelf uitgeprobeert. ik vond het wat minder maar dat komt omdat ik van mezelf heel slecht teken. ik kan beter tekenen met een muis.

http://www.youtube.com/watch?v=Ehgzw5E3 ... re=related <--- voorbeeld van een speedpaint in corel
http://www.youtube.com/watch?v=8K_NQe57C-k <--- vooorbeedl van een speedpaint in photoshop.
Gloomy

Berichtdoor Mittch op di apr 21, 2009 10:43

Gloomy even over het PSP vs PS verhaal,
Painter heeft al veel vooringestelde kwasten en materialen, maar deze zijn ook allemaal te downloaden voor in Photoshop als brushes. Zo is dan niet alleen de vorm of textuur veranderd, maar ook de reactie op de drukgevoeligheid en houding van de pen.

Mijn ervaring: Ik vind Painter best aardig schilderen, maar de workflow in Photoshop is bij mij veel beter. en dat vind ik op dit moment het belangrijkst :)
Ik hoop in de toekomst misschien een combinatie mogelijkheid te vinden.

Groetjes
Afbeelding
Mittch

Berichtdoor Gloomy op wo apr 22, 2009 11:40

nopes mitch je das juist het probleem XD.
bij photoshop worden de brush stempels als ik ze maar even noem gevormt door simpel weg de scattering, de doorzichtig heid en de ruwheid aan te passen wat erg goeie brushes creëert. Maar bij painter is het bijv zo dat als je harder drukt je ook kleurverschillen en bijv kleine stempels kan maken. het is echt VEEL realistischer dan met photoshop. Ik vind het ook 1 van de weinige programmas waarvan photoshop kan leren met een bepaalde functie.

en het is geen paintshop pro. het is painterX :P
Gloomy

Keer terug naar Introductie