HTML 5 & CSS 3

Stel hier je vragen over website codering (html, css, php, etc) en het maken en bewerken van websites

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

HTML 5 & CSS 3

Berichtdoor skydevil op di mei 25, 2010 21:44

Zoals de meeste mensen die iets met webdesign te maken hebben weten, is er een nieuwe versie van HTML en CSS. Ook wel HTML 5 en CSS 3. Voor de mensen die het nog niet kennen noem ik even een paar kleine dingen op:
HTML 5: Hierheen heb je vooral een paar nieuwe tags gekregen, zoals de video tag, met deze tag kan je video implanteren in je HTML. Een ander ding wat heel anders is: DIV'S komen haast niet meer voor in je HTML. De DIV tag is niet verboden geworden, maar het wordt in HTML 5 niet meer gebruikt zoals "vroeger". I.p.v de DIV's heb je nu een paar nieuwe tags zoals de header tag, de footer tag en eigenlijk voor alle tag's waar je normaal div's voor gebruikt.
CSS3: Zelf weet ik hier nog niet zo super veel van, maar ik weet wel dat het nu mogelijk is ronde hoeken te maken met CSS 3. Dit vind ik toch wel een groot voordeel, want nu heb je niet steeds plaatjes als ronde hoeken. Er is ook een klein nadeel aan deze CSS code, namelijk dat je weer te maken hebt met verschillende browsers en daardoor moet je een groot stuk code voor ronde hoeken opnieuw schrijven voor andere browsers ( bv. IE en FF zijn verschillend met ronde hoeken).

Ik hoor graag wat jullie er nog meer van weten en vooral wat jullie ervan vinden. En ook al heb ik nog niks gemaakt met HTML 5 en CSS 3, maar ik heb toch een paar vraagjes. Als je HTML 5 en CSS 3 gebruikt past de browser dan automatisch je code aan voor de oudere browsers? dat je niet een vern*ukte lay-out krijgt in de oudere browsers. En is het verstandig om nu al over te gaan op HTML 5 of gewoon noch even bij het oude blijven?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden :D

mvg,ice-rave

skydevil

Re: HTML 5 & CSS 3

Berichtdoor Gloomy op wo mei 26, 2010 00:07

nee dat is juist het probleem.

het IE6 probleem etc blijft gewoon nogsteeds bestaan.

volgens mij hebben ze wel de mogelijkheid gemaakt om voor CSS3 een andere sheet te pakken zodat ALS een browser CSS3, die altijd voorrang krijgt. niet zeker hoor
Tevens kan je in CSS3 animeren.

http://www.webdesignerwall.com/trends/4 ... ion-demos/

ik zelf blijf gewoon nog even bij HTML 4 en css2. de reden hiervoor is gewoon omdat je met die 2 precies hetzelfde kan als met CSS3 ( behalve het animeren) en HTML 5 ( gewoon de embed tag of flash inladen).
dan heb je ook geen gezeik met dat je in html5 een video inlaad maar die op IE6 niet wordt gezien. doh.

De css3 en html5 zijn nog lang niet volledig door alle browsers ge-importeerd, laat staan door alle mensen. op het moment zijn er nog miljoenen mensen met IE6 en IE7 terwijl alleen IE8 "begint"met html 5 en css3.

ik zou lekker blijven hangen bij css2 en html4. Als er dan weer eens ontwikkelingen komen, of het wordt gebruikelijk, dan stap ik wel over. Tot die tijd heeft het toch nog geen nut behalve dat je jezelf het apelazerus leert ^^
Gloomy

Berichtdoor Walter op wo mei 26, 2010 12:37

ik sluit me hier volledig bij Gloomy aan ;)
Overigens valt dat van die ronde hoeken wel mee. Ik heb het een keer gemaakt en als ik het vaker wil gebruiken is het een kwestie van de afbeeldingen aanpassen en soms wat afmetingen.
Walter
Site Admin

Berichtdoor Gloomy op wo mei 26, 2010 19:01

jaa voor ronde hoekjes zijn verschillende methodes. mijn favoriet is de sliding doors.

wat je nodig hebt is 3 afbeeldingen.
een klein balkje rechts ( bijv. 10pixels breedt en 300 pixels hoog) waarbij je de rechter boven, en rechter onder hoek ziet
en een afbeelding van 1600 pixels breedt en 300 hoog met daarop de linkerboven en onderhoek.

vervolgens maak je een tabel of 2 divjes. op de ene zet je de grote afbeelding als achtergrond, bij de ander de kleine.
op die manier groeit je vakje automatisch mee aan de breedte van je inhoud en heb je mooie ronde hoekjes :D easy as dell :)
Gloomy

Keer terug naar Vragen over Webdesign en codering (html, css, php, ...)