Hulp bij creeren van een layout voor websites

Stel hier je vragen over website codering (html, css, php, etc) en het maken en bewerken van websites

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

Hulp bij creeren van een layout voor websites

Berichtdoor bobc op vr nov 06, 2009 13:46

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen in het maken van layouts voor websites. Ik ben zelf een programmeur en niet echt grafisch ingesteld.
Voor een simpel design ben ik dagen aan het hobby'en en dan is het resultaat nog teleurstellen.
Als iemand hier interesse in heeft, wat ik terug kan doen is, jouw helpen bij het programmeren van websites. Ik programmeer voornamelijk in PHP, inclusief andere relevante talen uiteraard (html,css, javascript, etc). Ook kan ik serverruimte / domeinnamen voor je regelen (gratis). (heb zelf een dedicated server, die veel ruimte over heeft).

Bovenstaande hulp zoek ik voor hobby projectjes, zoals voor de site van mijn zus en schoonbroer. Ik heb ben hiernaast ook zzp'er en programmeur websystemen, maar dit staat los van deze hobby projecten. Voorals nog heb ik 3-4 hobby projecten waar allemaal een webdesign (liefst in photoshop of gelijk waardig programma). Slicen kan ik zelf.

Een voorbeeld van een design wat ik zelf heb gemaakt (en dus niet tevreden over ben) is deze onderstaande. Gemaakt voor mijn zus die parttime een schoonheidssalon heeft. De huidige site van haar is te klein en te druk. (5 jaar geleden gemaakt door een medeeigenaar, hij is echter gestopt)
mijn nieuwe design: http://www.salon-lavendel.nl/Salon-LavendelVersie2.37.gif
de oude website: http://www.salon-lavendel.nl

Tnx,
Bob

P.s. Indien dit soort bericht niet is toegestaan op deze site, excusses, ik ben net nieuw hier.

Laatst bijgewerkt door bobc op vr nov 06, 2009 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
bobc

Re: Hulp bij webdesign

Berichtdoor Walter op vr nov 06, 2009 13:54

Het is wat mij betreft wel toegestaan, in feite kunnen andere leden hier wellicht ook van profiteren en helpt iedereen elkaar ook.
Enige is wel dat dit niet echt het juiste onderdeel is (showroom), dit hoort eerder bij 'vragen over webdesign' of in het 'lobby' gedeelte. Ik heb hem nu naar de eerste verplaatst.
Walter
Site Admin

Berichtdoor Gloomy op vr nov 06, 2009 14:21

je zoekt iemand om gehele webdesigns te maken? of juist om tips en tricks te geven
want zover ik kan zien ben je al beter dan sommige mensen die ik tegen kom op het internet zo nu en dan.
enige wat werk nodig heeft zijn de trucjes om een website aantrekkelijker te maken. dingen als sfeer impressies, betere duidelijke indeling. herkenbaarheid, en doelgroep gerichtheid.

een schoonheidssalon draaid om schoonheid? zorg dan dat je er vrouwen met een gave huid en mooie ge-epileerde wenkbrauwen etc. op laat zien, of dingen van de salon zelf.
geeft dit een wat mooie vormgeving en je komt al een heel eind.

zelf ga ik over een weekje een nieuw blok van school in, heb ik al een project lopen en probeer ik daarnaast mijn eigen portfolio site af te maken. dus ik kan je helaas niet helpen

PS: ik zal mijn portfolio site link natuurlijk wel even osten als die af is haha
Gloomy

Berichtdoor bobc op vr nov 06, 2009 14:48

Bedankt voor je reactie.
Het betreft alleen de layout (alleen een photoshop bestand zegmaar). Het slicen t/m html,php,css etc kan ik zelf.
Ik heb afbeeldingen van de leverancier van de producten die gebruikt mogen worden, deze zijn goed te gebruiken in de design.

Waar ik bij dit ontwerp (naast dat het veel te lang heeft geduurd) ontevreden over ben is o.a. de banner, het menu en de blokjes linksonder.
De bannertekst is na mijn menig niet echt mooi en de banner in het totaal erg saai, misschien is de kleur niet goed.
bobc

Re: Hulp bij creeren van een layout voor websites

Berichtdoor GekkeWouter op vr nov 06, 2009 15:27

Wat ik van het nieuwe design vind:
De banner:
zoals je al zegt, is de banner erg kaal. Grijs is ook niet de mooiste kleur, en past niet bij een schoonheidssalon. Ook is de tekst niet erg mooi opgemaakt in de banner. K ben het dus helemaal eens met wat je al zegt.
Het menu:
Misschien kun je er subtiele knoppen van maken, ipv alleen klikbare tekst? Niet enorm flashy en druk natuurlijk, dat past weer niet bij het image van een schoonheidssalon. het pijltje voor de tekst in het menu kun je ook weghalen, als je een andere kleur gebruikt voor de 'actieve' pagina.
De roze blokken vind ik niets mis mee, vult mooi de lege vlakken in.
Het Pin-logo zou ik weghalen. Als je veel vragen krijgt of men er kan pinnen, zet het dan bij een kopje 'Over ons' (wat er nog niet is). Daar kan dan ook de lap introducerende tekst, die nu op de hoofdpagina staat. Door die lap tekst wordt de hoofdpagina veel te druk/vol.
De illustratie onder het menu ziet er wel goed uit, en past ook zeker bij een schoonheidssalon. Merken kunnen daar ook in worden gezet, zoals het nu dus al is.

bobc schreef:Ik heb afbeeldingen van de leverancier van de producten die gebruikt mogen worden, deze zijn goed te gebruiken in de design.

zeker doen!

nog iets: op de contact pagina staat ook de website.. maar daar zijn de mensen al gekomen, dus dat lijkt me niet nodig.
Ook zou ik wat meer ruimte tussen het adres en de andere info zetten.

zo zou ik het doen:

Adres regel 1
regel 2
regel 3

tel:
mail:

Als u op de hoogte wilt blijven van nieuwe aanbiedingen en de laatste nieuwtjes kunt u hier uw mail adres opgeven:
Mail:
GekkeWouter

Berichtdoor bobc op zo nov 08, 2009 12:17

Tnx, ga die punten meenemen en de layout aanpassen!
bobc

Berichtdoor Caspervm op do dec 03, 2009 17:28

Hee Bob,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een host en een domeinnaam, alleen ik wil er eigenlijk geen geld aan uitgeven, en aangezien jij in je topic hebt geplaatst, dat je een eigen deticated server hebt zou ik willen vragen of ik een klein hostje bij jou mag hosten.

Een klein hostje bij mij is:
1 GB Webruimte
10/15 GB Dataverkeer
En graag ook DirectAdmin erbij.

Groetjes Casper
Caspervm

Berichtdoor dirkandries op wo maart 03, 2010 16:00

hee bob,

ik heb het zelfde probleem als jij maar dan anders om ik kan layouts maken voor een website in photoshop maar om er dan een website van te maken :shock:
mischien dat we elkaar kunnen helpen :roll:
dirkandries

Berichtdoor Gloomy op do maart 04, 2010 09:02

hey dirk. even advies van buiten af ( door klein beetje ervaring)

als je met een verschillende codeur en grafisch vormgever hebben die beide niets van elkaars werk weten kan je nogal problemen krijgen.
namelijk dat je elkaars limieten niet kent. Je kan een supermooi ontwerp met mooie ronde hoekjes etc maken. en dingen die maar half over elkaar heen vallen. Maar als jij al niet weet hoe je het moet coderen. hoe weet je dan of dit mogelijk is?? het beste is om gewoon zelf het coderen te leren.
Het kost wat tijd en moeite om dit te leren,maar om van een ontwerp te weten wat er daadwerkelijk uit te voeren valt terwijl je het maakt zal veel zorgen verhelpen.

het is slechts een advies van buiten af gebaseerd op eigen ervaringen en dingen die ik vaker hoor van anderen ;)
Gloomy

Berichtdoor Ruud op wo maart 10, 2010 23:05

Om even een oud onderwerp aan te halen...

Ik zie hier ook staan dat sommige mensen nog een host zoeken voor hun website. Misschien wat kort door de bocht van mij, maar snap dit niet. Je wil een website, maar niet betalen voor de host :? is hetzelfde als ik wil een auto, maar voor de motor die er in zit wil ik niet betalen. Hosts heb je vanaf 1 euro per maand. Zelf heb ik 4 websites op 2 verschillende hosts staan. Bij de ene betaal ik 24 euro per jaar (2 euro per maand) en bij de ander 28 per jaar. Dit is niet veel als je het omrekend en het is maar net wat je zelf wil investeren.

Over het grafisch en coderen gedeelte... Zelf kon ik beter coderen (lees html-en) dan grafisch ontwerpen. Na veel oefenen in photoshop zijn mijn layouts beter geworden en na het volgen van verschillende php tutorials kan ik een klein beetje php. Als advies kan ik geven als je een leuk ontwerp hebt, mocht je bijvoorbeeld Joomla als CMS (Content Management System - systeem waarmee je je website kan beheren) gebruikt, zoek een template uit die op jou layout lijkt. Vervolgens kan je dan makkelijk jou layout aanpassen aan de template en (bijv.) alle afbeeldingen vervangen. Heb je een leuke layout gemaakt, begin dan eerst deze te slicen (zoek even op google voor tutorials). Slicen houdt in dat je de layout opdeelt in kleine stukken. Bijvoorbeeld de header/banner wordt 1 afbeeldinge, het menu wordt dan 1 afbeelding (of meerdere, net wat je hebt), etc, etc. Deze kan je dan exporten (save for web) als losse afbeeldingen, maar ook als losse afbeeldingen EN html bestand. Als je dan dit HTML bestand opent, zie je jou layout terwijl die uit kleine afbeeldingen bestaat. De volgende stap die ik dan doe is de CSS er overheen gooien. Alle effen kleuren vervang ik door CSS code (lees hieronder even). De locatie van de afbeeldingen geef ik een CSS code (CSS bepaald dan waaar een afbeelding komt, dus niet meer in het HTML bestand), etc.

Naast het leren van HTML en PHP raadt ik je ook aan om eens te kijken naar CSS (Cascading Style Sheet). Dit is een webtaal dat er voor zorgt dat bijvoorbeeld een witte achtergrond niet meer uit een afbeelding bestaan maar uit de kleur wit. Tevens kan je aan elementen een uiterlijk geven (bijvoorbeeld de tekst rood maken die in een tabel staat, alles uitlijnen naar een kant, lettertype grote, etc, etc). Voordeel hiervan is dat het de snelheid van je website bevorderd.

Het is een hele lap tekst, ik weet het :wink: . Klinkt allemaal moeilijk en je wordt doodgegooid met onbekende termen, maar net wat Gloomy zegt, probeer de website bij 1 iemand te houden: jezelf. Design zelf, codeer zelf. Mocht je nog vragen hebben omtrendt het HTML en CSS gebeuren, dan hoor ik deze wel.
<toevoeging van mod>: + 10 kudo's!
Ruud

Berichtdoor dirkandries op di mei 25, 2010 21:20

ik lees nu pas je verhaal dat je hier neer gezet hebt en ik ben in de tussen tijd al aardig opweg gegaan met het leren van html maar dit is echt goede informatie (A) heeft me weer eenstapje verder geholpen :)
dirkandries

Keer terug naar Vragen over Webdesign en codering (html, css, php, ...)