PC kopen, maar welke?

Hier kun je even chatten, of andere berichten kwijt die niets in de andere subfora thuis horen

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

PC kopen, maar welke?

Berichtdoor skydevil op vr jul 09, 2010 17:59

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen, alleen ik heb totaal geen idee welke de beste is voor mij. Ik heb nu een Acer laptop en het is wel makkelijk, maar ik wil toch liever een normale computer hebben, want die zijn goedkoper en vooral ze zijn vaak beter. Nou wil ik deze laptop verkopen en daarvan een gewone pc kopen, maar zoals gezegd ik heb geen idee welke ik moet nemen. Mijn vraag is dus of er mensen zijn die een beetje verstand hebben van computers en die mijn een computer kunnen adviseren. Ik gebruik de computer voor de normale dingen (msn, muziek, films, internetten enz.) en voor Photoshop en een paar andere bewerkingsprogramma's. Ik doe er totaal geen games op, dus ik hoef geen gaming-pc of iets te hebben. Hopelijk hebben jullie een idee van wat ik wil en kunnen jullie me een leuke pc aanraden.

P.S misschien ook wel handig om te vermelden, ik heb niet zo''n groot budget (ongeveer 500,- euro). :D

Mvg, Michiel

skydevil

Re: PC kopen, maar welke?

Berichtdoor Gloomy op vr jul 09, 2010 19:06

nou een goeie grafische kaart hoef je dan eigenlijk niet te hebben.
( ik weet het, photoshop kan geheugen van grafische kaart gebruiken om sneller te werken, maar in plaats daarvan kan je ook gewoon je geheugen uitbreiden).

ik denk dat je iets moet hebben met een dualcore processor ( je draaid niet genoeg zware programma's voor een quadcore).
en ik zou gaan voor 8 GB geheugen, dan zit je ruim voldoende in je geheugen en dat is wat bewerkings programma's enorm veel eisen.

het ligt eraan of je veel download , maar je hebt eigenlijk aan een hardeschijf van 320 GB meestal al wel voldoende ( tenzij je met raw bestanden werkt, end an heel veel dan heb je misschien rond de 640 nodig ofso).

voor processort lijkt mij 2 x 3200 mhz wel mooi :) ( dus 3200 mhz dualcore).

prijslijstje: AMD 3.2ghz = rond de 100 euro.
geheugen: 8 gb = 200 euro ( je kan ook gewoon voor 4 GB gaan, das dan rond de 70 euro, en dan eventueel later uitbreiden naar 8 door er gewoon 2 stickies bij te zetten).
grafische kaart: rond de 90 euro, ( ligt eraan of je er HDMI op wilt ofso).

daarnaast komt dan nog de hardeschijf, moederbord, koeling, powersupply etc.

maar de basis van een mooi systeempje met iig die processor en geheugen zal liggen rond de 500 - 600 euro. :)
Gloomy

Berichtdoor skydevil op vr jul 09, 2010 21:42

Oké bedankt voor je moeite. Ik heb een beetje gekeken en ik kom bij deze uit: Dell Inspiron 560 met de volgende eigenschappen (ik heb even een printscreen gemaakt dat is wat makkelijker).

http://img6.imageshack.us/img6/7533/90481548.png

Dit alles met een beeldscherm (Dell IN1910N 18,5-inch HD-breedbeeldmonitor) en speakers (logitech x-540), maar dit heeft er niet veel mee te maken.

Graag commentaar op wat beter, anders, goedkoper kan :D

btw: Kan je me vertellen of het goedkoper is om alles gewoon bij elkaar te zoeken en zelf in elkaar te zetten of gewoon een pc kopen zoals ik hierboven heb uitgezocht?
skydevil

Berichtdoor Gloomy op vr jul 09, 2010 21:59

het goedkoopste is een PC bestellen zonder assemblage ( dus alle onderdelen zelf kiezen en in elkaar schroeven, inclusief kast). maar dat is niet aan te raden als je het nog nooit gedaan heb want dan mol je misschien je computer voordat hij ooit is opgestart.

de voordeel pakketen zoals bij dell en acer zijn meestal wel goedkoper dan zelf gebouwde PC's zogezegt. maar er is hier 1 ding mis mee. Deze dingen worden op bulk gemaakt en ze zullen dus NOOIT perfect op wens zijn.
zoals je hier al ziet, mooie PC. maar het bevat iets waar jij juist van af wilt. De betere performance van een normale PC.

De minitower wilt zeggen dat het een mini computer is. Dus alle onderdelen zitten heel dicht op elkaar, geen ruimte voor uitbreidingen etc. Daarom zou ik al niet voor deze computer gaan ( stel je voor het is nog een warme dag ook, dan wordt je computer helemaaaal traag door de hitte).

daarnaast zit er een geïntergreerde videokaart op. dit is ook niet aan te raden. Des te meer losse onderdelen, des te makkelijker te vervangen. Stel je voor je gaat een keer een spelletje spelen ( wat met geintergreerde kaarten al niet zo goed kan) en hij gaat kaduuk door oververhitting, dan mag je meteen een heel nieuw moederbord erbij nemen omdat de grafische kaart vast zit aan je oude en er geen ruimte is voor een nieuwe :)

zoek naar een PC met een normale case, Ruimte voor geheugen uitbreiding ( stel je neem 4GB geheugen, 2 x 2GB. kijk of er dan nog 2 geheugen slots vrij zijn voor bijv nog een keer 2 x 2 GB zodat je later 8GB hebt.).
Gloomy

Berichtdoor skydevil op vr jul 09, 2010 23:48

Ik heb nog nooit een hele computer zelf opgebouwd uit verschillende onderdelen, maar ik heb al wel vaker een computer uit elkaar gehaald en nieuwe onderdelen erin gezet, dus ik weet niet of dit genoeg ervaring is. Verder is er hier in de buurt wel een soort van computer zaak, maar ik vond die mensen een beetje raar en ik vertrouwde ze niet helemaal, dus zou ik hem dus nooit in elkaar laten zetten. Weet jij misschien iets of iemand die zulke dingen doet (ik bedoel een wat groter bedrijf enz.) of moet je het toch laten doen door zulke zaken (of door iemand die je gewoon goed kent en het ook kan).

Dit stukje tekst snap ik trouwens niet: "maar het bevat iets waar jij juist van af wilt. De betere performance van een normale PC." Wat bedoel je hiermee? Dat ik af wil van "de performance" van een normale computer zoals die van Dell en dat ik zeg maar een betere computer krijg dan een standaard pc uit de winkel?

Niet dat het er veel mee te maken heeft, maar mijn kamer heeft airco, dus van oververhitting zal ik geen last hebben :P

Daar heb je wel gelijk in, als je een standaard pc hebt dan is het heel moeilijk als er iets kapot is en je moet al snel 1 duur ding vervangen, terwijl je bij een "custom made pc" gewoon 1 onderdeel kan vervangen.

Heb je misschien nog een goede site of winkel (die nationaal groot is) waar je losse spullen voor de PC kan kopen? Of maakt het niet uit waar je alles haalt?
skydevil

Berichtdoor Gloomy op za jul 10, 2010 16:22

alternate, powerline, eurocomputers zijn allemaal wel goede zaken

en jaaa die zin klopt niet helemaal. je wilt juist een normale PC omdat je betere performance wilt dan een laptop.
de reden dat een laptop zoiezo al slechter is dan een normale PC is omdat er geen luchtruimte tussen de onderdelen zit, ze warmen te snel op.
de ruimte tussen de onderdelen bij een normale PC zorgt er juist voor dat er genoeg verkoeling is en dat hij dus beter presteerd.
al neem je dan zon minitower case, oftewel een mini-pc. dan zit de ruimte van de onderdelen zo dicht op elkaar dat je kwa hitten gewoon een laptop zonder scherm heb.

bij alternate en euro-computers kan je allebei je PC via een online systeem configureren.

je selecteerd een pakket waaruit je begint en je wordt door een reeks an onderdelen geloodst die samen je PC vormen, die wordt dan ge assembleerd ( 25 euro kost dat ofso) en dan kan je hem halen.

en nee een PC uit elkaar halen af en toe is niet genoeg. ik heb het over een moederbord monteren aan een case en een processor op je moederbord zetten enzo :P koelpasta's etc. dat soort gedoe.
Gloomy

Berichtdoor skydevil op ma jul 12, 2010 13:23

We zijn net verhuist dus ik heb nu nauwelijks nog inernet aansluiting, maar wanneer ik weer fatsoenlijk internet heb dan zal ik eens goed kijken naar de sites die je gezegd hebt. De sites zien er wel goed en handig uit, alleen 1 ding weet ik nog niet en dat is: verzenden ze de pc's ook? Ik woon namelijk niet dicht in de buurt van waar hun zitten.

En haha, met koelpasta's enzo heb ik nog nooit gewerkt, dus dat laat ik dan ook maar niet gaan doen :P
skydevil

Berichtdoor Gloomy op ma jul 12, 2010 15:29

jaa ze verzenden ook wel maar dan krijg je ook weer verzend kosten natuurlijk :P
Gloomy

Berichtdoor skydevil op vr jul 16, 2010 15:12

Nou ik heb een beetje rondgeken op de sites en het eerste wat mij opviel was: wat zijn de sites super onduidelijk. Ik heb ongeveer per site een half uur nodig gehad om te vinden wat ik wou (dus dat ze een systeem samenstellen, hun adres en wat de verzendkosten zijn) en als ik dan mijn systeem samenstel dan zie ik door het bos de bomen niet meer. Het grote probleem is, ik weet gewoon niet wat alles betekent. Bijvoorbeeld welk moederboard moet ik nou nemen? Wat zijn de verschillen ertussen? Of wat is het verschil tussen Intel en AMD? Ik weet van de meeste dingen wel wat het verschil een beetje is, maar van sommige dingen heb ik echt totaal geen idee. Ik weet niet of je dat voor me zou willen doen gloomy, maar wil je anders bij alternate of eurocomputers een computer voor we willen samenstellen die bij mij past? Want jij weet denk ik wel het verschil tussen verschillende moederboarden of het verschil tussen DDR en DDR2.

En trouwens gloomy heb je zelf al eens daar wat besteld of weet je dat de sites goed zijn?

Btw: een heel ander vraagje: ik ben net verhusit en we hebben nog geen internet en daarom hebben we een internet dongel, alleen daar zit een maximaal limit aan (100mb per maand). Kan iemand mij vertellen hoeveel het ongeveer kost om te msn'en, een site te openen (zoals deze site) en gewoon hoeveel ik kan internetten, want ik heb totaal geen idee.
skydevil

Berichtdoor Gloomy op wo jul 21, 2010 16:03

hoeveel het kost om te msnen? best veel eigenlijk. geen idee hoeveel maar denk toch wel een MBtje per minuut.
een site openen ligt eraan of het een site met veel afbeeldingen is zoals deze :P dan kost het aaaardig wat ^^

over computers gesproken:

een moederboard: je moet kijken per moederboard hoeveel geheugenbanken het heeft, hoeveel PCI en PCI-e poorten het heeft. Dat is het belangrijkste.

het verschil tussen AMD en intel is enkel merk naam. de ene prefereert AMD de ander intel. meer verschil is er eigenlijk niet.

DDR en DDR2 slaat op geheugen, maar DDR3 is al uit dus daar zou ik voor gaan als ik jou was. ( het is een versie typen van geheugen, heeft te maken met hoe ze in de banken passen op je moederboard).

ik heb wel ervaringen met computers in elkaar zetten bij euro-computers, daar komt mijn eigen vandaan. maar van alternate weet ik alleen dat ie enorm uitgebreid is en goed let op het voltage dat je in totaal nodig heb enzo.
Ik zou gewoon iemand proberen te zoeken die je kan helpen, ga desnoods langs de alternate zelf en vraag of ze je ermee kunnen helpen. Want van afstand doe ik het zelf liever niet
Gloomy

Berichtdoor skydevil op wo jul 21, 2010 21:30

Oké bedankt voor de hulp Gloomy. Ik ga wel een beetje kijken op internet en ik beslis nog wel waar ik de pc haal (waarschijnlijk word het Alternate of eurocomputers). Eigenlijk ken ik op dit moment niemand (ja ik kende iemand, maar die is al een tijdje niet meer te bereiken (hij wist alles en van hem kreeg ik ook alles voor de pc)) en om naar Alternate of eurocomputers te gaan is ook een beetje te ver weg voor mij, dus ik zal wel even goed gaan zoeken en nog meer rond vragen en dan bestel ik hem wel een keer.

Overigens, het kost niet zo heel veel om een site te openen. Dit forum kost haast niks, alleen grote sites zijn meestal al snel een halve MB. En msn probeer ik niet, want dat is iets wat denk ik zeker veel kost. En iets wat ik totaal niet verwacht had is dat pokeren (pokerstars) nog niet eens een halve mb per potje (1 uur) gaat, dus het valt allemaal nog wel mee, maar ik moet zeker oppassen :P
skydevil

Berichtdoor Gloomy op do jul 22, 2010 00:54

valt inderdaad nog mee. signatures zijn meestabl best groot in geheugen namelijk :P

wat je ook kan doen is gewoon even naar alternate bellen omt e vragen of ze via de telefoon kunnen adviseren ^^
Gloomy

Berichtdoor skydevil op za jul 24, 2010 16:44

Ik heb deze week een mailtje naar Alternate en naar Euro-computers gestuurd met mijn wensen voor een nieuwe computer. Ik heb inmiddels van allebei een mailtje terug en ze hebben allebei voor mij een systeem samengesteld/aangeraden. Nu zal ik graag willen weten of je denkt dat dit aan mijn wensen voldoen. Hieronder staan de twee systemen (ik heb de een even in *code* gezet, zodat het wat overzichtelijker blijft.

Eurocomputers
Code: Selecteer alles
     Moederbord    Biostar TH55B HD Socket 1156    
€ 25
     Processor    Intel Core i3-530 ( Standaard )    
€ 0
     Geheugen    8 GB DDR3 1333    
€ 159
     HardeSchijf (Sata II)    Maxtor 500Gb SATAII, 7200rpm 300 ( Standaard )    
€ 0
     Videokaarten    Intel HD Graphics ( Standaard )    
€ 0
     Voedingen    X-Gear 450watt (8cm FAN)    
€ 10
     DVD / Blu-Ray ( ReWriter )    NEC 20x DVD +/- RW ( SATA,Dual Layer )    
€ 29
     Geluidskaarten    Biostar Realtek 6-Channel HD Audio (standaard)    
€ 0
     Netwerkkaarten    Biostar 10/100/1000 Ethernet LAN ( Standaard )    
€ 0

Totaal:

€ 567 (ongeveer)

Alternate
http://www.alternate.nl/html/product/PC ... e+systemen

Deze kost 600 euro,-

Ze hebben me bij Alternate ook gezegd dat ze voor mij een offerte willen maken en opsturen en dat ze dan een systeem helemaal samenstellen. Alleen dit was een pc die waarschijnlijk wel geschikt voor mij was, zeiden ze.

Ondanks dat ik nu weet wat ik wil hebben en wat ik ervoor moet betalen, heb ik toch nog een paar vraagjes.

Ik heb nu op mijn laptop windows 7 (100% legaal), maar is het ook mogelijk om dit besturingssysteem op mijn nieuwe pc te installeren en het ook op mijn laptop te laten staan zonder dat ik er problemen mee krijg. Dus dat het besturingssysteem op mijn nieuwe pc staat en dat het op deze laptop staat die verkocht wordt.

Wij hebben straks glasvezel (dus het snelste internet wat er is) en om die goed te kunnen gebruiken moet ik natuurlijk ook een goede netwerk-kaart in mijn pc hebben, dus zijn de netwerk-kaarten die in de hierboven systemen zitten goed genoeg daarvoor? En met de netwerk-kaarten van hierboven heb ik toch geen draadloos internet?

De nieuwe pc moet ook HD kunnen afspelen en ik wil ook dat mijn net gekochte speakers (logitech x-540, 5.1) het er perfect op doen, dus is dat allemaal mogelijk met deze systemen?

skydevil

Berichtdoor Gloomy op zo jul 25, 2010 17:16

okey voordelen en nadelen van elk:

voordeel:
die van euro computers ondersteund DDR3. maar geeft je een nutteloze brander erbij ( tenzij je blu-ray en dual layer wilt kunnen branden, ik zelf gooi alles op hardeschijf en usb sticks). ook is de grafische kaart ingebouwd op het moederboard ( geen grafisch geheugen acceleratie dus...).

die van alternate heeft minder geheugen en DDR2 ( maar dit is uit te breiden!!) en heeft een losse grafische kaart MET grafische acceleratie ( scheeld je weer wat centjes), ze geven je een 640 GB hardeschijf ( wat eigenlijk neer komt op zon... 560 GB minus de "ghost bits reductie", die reductie geld ook op de 500 GB dus not a big deal:P maar dat je weet dat je niet daadwerkelijk 640 krijgt maar een stukkie lager). VOORDEEL is wel dat dit een 64bit PC is ook. En hij KAN dus tot en met 8 GB geheugen uitbreiden indien je dit later nodig vind :D

daarnaast is de processor van alternate een stukkie beter.

ik zou dus voor die van alternate gaan, zoveel scheelt het niet in prijs, maar je krijgt er een stuk betere PC voor als je later wilt upgraden ( nieuw geheugen, betere grafischekaart, extra hardeschijf, dat soort dingen).
Gloomy

Berichtdoor skydevil op zo jul 25, 2010 19:43

Oké het ligt nu wel voor de hand dat ik naar Alternate ga, want die heeft de voordelen zoals jij zegt en ik denk dat het een betrouwbare winkel is. Nu heeft Alternate mij ook gezegd dat ze voor mij een offerte kunnen maken en ik denk dat ik dit ook laat doen. Er zijn alleen nog een paar kleine dingen die ik graag zou willen weten.
    1. Zit er een geluidskaart in die minimaal 5.1 ondersteund?
    2. Is de netwerk-kaart goed genoeg voor supersnel internet?

Op de beschrijving staat ook dat er 3 audio aansluitingen op het moeder-board zitten, betekend dit dus dat de geluidskaart op het moeder-board zit.

Dat er veel geheugen verloren gaat dat weet ik, want bij alle dingen is het nog zo dat er (veel) minder op zit dan dat het eigenlijk moet zijn.

Ik zal eerst die offerte eens opvragen en die zal ik dan ook hier plaatsen en dan zal ik wel een keus maken.

Maar in ieder geval al bedankt voor de hulp :D
skydevil

Volgende

Keer terug naar Offtopic / Lobby