kleurstalen

Stel hier je vragen i.v.m. Photoshop.
Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.
Plaats reactie
montana58

PSP ervaring: Redelijk ervaren

kleurstalen

Bericht door montana58 » 25 jul 2018, 21:31

hallo,
ik maak schilderijen met spuitbussen en ik heb een een kleurentabel aangemaakt met de 182 kleurstalen die ik beschikbaar heb
in het gamma van het merk waarmee ik schilder.
nu vraag ik me af of het mogelijk is om een willekeurige foto te pixeleren en te herleiden tot de kleuren in mijn kleurentabel.

voor de goede verstandhouding: ik ben er reeds in geslaagd om dit te doen via 'exporteren' en 'opslaan voor web (verouderd)' maar ik vroeg me af of er misschien een makkelijker manier bestaat...

het tweede deel van mijn vraag luidt: elke kleur in mijn tabel heeft een specifieke naam en code en nu wil ik graag deze informatie terug vinden wanneer ik een kleurpipet (of andere tool) in een bepaalde pixel plaats... is dit mogelijk?

ps, ik wil gerust een paar screenshots bijvoegen maar dit lukt me vooralsnog niet...

genf
Moderator
PSP ervaring: Gevorderd
Contacteer:

Re: kleurstalen

Bericht door genf » 26 jul 2018, 13:56

Deze vraag (de eerste uit je bericht) is eerder gesteld. Dit is het antwoord dat ik toen gaf.

o Dec 08, 2016 20:33

Ja dat kan zeker. 
Open je foto in Photoshop en vanuit het menu, Image - Mode - Indexed Color. (Ik gebruik de Engelse PS, maar de Nederlandse termen kun je wel opzoeken)
In de popup die je dan krijgt, vul je eerst het aantal kleuren in. Dan kies je bij Palette "Custom". Je krijgt dan een matrix waar je je kleurpalet zelf kunt samenstellen. Geef de vakjes één voor één de juiste kleur. 
De tabel die je zo maakt kun je ook opslaan en steeds opnieuw gebruiken.
Photoshop converteert nu je foto met alleen de kleuren die je opgegeven hebt. 
Succes!

Hopelijk heb je er wat aan. Je tweede vraag weet ik zo gauw niet, maar ik heb nu ook geen Photoshop bij de hand.

montana58

PSP ervaring: Redelijk ervaren

Re: kleurstalen

Bericht door montana58 » 27 jul 2018, 20:17

Heel erg bedankt Gerald, deze manier is idd veel eenvoudiger!

Mocht iemand nog het antwoord weten op mijn tweede vraag dan zou me dat ook een heel stuk vooruit helpen

Plaats reactie