Opmaak spandoek

Stel hier je vragen i.v.m. Photoshop.
Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.
Plaats reactie
GuevaraNL

PSP ervaring: Redelijk ervaren

Opmaak spandoek

Bericht door GuevaraNL » 24 okt 2018, 09:15

Goedemorgen

Ik ben bezig met het ontwerpen van een spandoek in Illustrator waarbij ik een afbeelding eerst wil vrijmaken in PS en waarbij de achtergrond transparant moet worden. Die afbeelding wil ik dan later weer gebruikrn voor het spandoek.

Mijn vraag is hoe ik dat voor elkaar krijg. Kan het opslaan als PNG, maar is dat daar wel geschikt voor? Kan het als JPG of TIFF doen, maar krijg het dan niet transparant of sla het op als PDF, echter als ik dat in dat spandoekbestand importeer krijg ik ook een witte achtergrond. Kortom ik kom er niet uit en hoop dat iemand me hier kan helpen wat te doen. Alvast super bedankt!

genf
Moderator
PSP ervaring: Gevorderd
Contacteer:

Re: Opmaak spandoek

Bericht door genf » 24 okt 2018, 10:51

Hallo,

Voor transparantie heb je PNG of TIFF nodig. JPG ondersteunt het niet!
Let op dat je niet "flatten image" ("Eén laag maken") gebruikt, want die vervangt alle transparantie door witte pixels.

Overigens is het ook de vraag of Illustrator transparantie goed interpreteert bij het importeren. Dat kan zomaar een probleem zijn bij bepaalde bestandsformaten.

Succes!

GuevaraNL

Bericht door GuevaraNL » 25 okt 2018, 14:21

Hallo Gerald, bedankt voor je reactie. Dat met JPG etc wist ik (had dat al vermeld) en wist ook dat je met een PNG een transparante achtergrond kan krijgen. Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is of een PNG - bestand kwalitatief wel geschikt zal zijn om te gebruiken op een spandoek, dus dat ook de kleuren worden behouden. Ik maak een onderwerp vrij in PS en sla dat dan bijvoorbeeld op als PNG en plaats dat dan weer in mijn AI-bestand. Als alles klaar is sla ik dat bestand dan weer op als een PDF en dat gaat dan naar de drukker.

De foto waarvan ik die PNG maak is iets van 9 x 10 cm 300dpi. Omdat 150 dpi voor een spandoek voldoende is kan ik het dus ook omzetten naar 18 x 20 cm (150 dpi), omdat het niet groter hoeft te zijn. Ik had ook al contact gehad met de bestandscontrole (Drukwerkdeal.nl) en die adviseerden me om het op te slaan als PDF, echter als ik daarvan dan een voorbeeld zie, zie ik een wit vlak … Dus daarom toch maar een PNG denk ik, maar of dat kwalitatief genoeg is dat weet ik dus niet en hoop ik hier te achterhalen. Andere tip is ook welkom hoor.

genf
Moderator
PSP ervaring: Gevorderd
Contacteer:

Bericht door genf » 26 okt 2018, 17:12

JPG en PNG zijn verschillende manieren van comprimeren. PNG is qua kleur zeker niet inferieur aan JPG. Kleurbereik wordt bepaald door de kleurruimte (ik zou in dit geval sRGB adviseren omdat je op doek gaat printen).

Wat je zegt over resolutie klopt. Ook daar zou ik me geen zorgen over maken. Doek heeft een veel grovere resolutie dan wat op papier mogelijk is, dus 150dpi lijkt me eerlijk gezegd nog aan de hoge kant.

GuevaraNL

Bericht door GuevaraNL » 27 okt 2018, 01:37

Heb het al voor elkaar en heb gewoon PNG gebruikt. Wel wat kleurverlies maar dan moet je wel goed kijken. Maar bij zo'n spandoek valt dat niet echt op. Resolutie op 150dpi gehouden (wat ook geadviseerd word bij Drukwerkdeal) Bedankt nog voor het meedenken

Plaats reactie