Clipping mask / uitknipmasker

Stel hier je vragen i.v.m. Photoshop.
Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.
Plaats reactie
SanneB

PSP ervaring: Beginner

Clipping mask / uitknipmasker

Bericht door SanneB » 25 okt 2018, 14:25

Hoi allemaal,
Ik ben een eigen (trouw)kaart aan het ontwerpen en daarvoor wil ik een foto in een mooie frame uitknippen. Ik heb aan de ene kant mijn foto en in een ander veld teken ik de vorm. De vorm is een soort sierlijke fotolijst en bestaat uit drie buitenranden.
Vervolgens plak ik de foto in de vorm en gebruik ik de optie 'uitknipmasker maken'. De foto verschijnt wel, maar alleen in de buitenranden van de vorm en niet in de vorm zelf. Vergeet ik een instelling of gebruik ik de verkeerde vorm?

genf
Moderator
PSP ervaring: Gevorderd
Contacteer:

Re: Clipping mask / uitknipmasker

Bericht door genf » 26 okt 2018, 11:51

Als je het uitknipmasker zet op een laag, dan worden alleen de pixels getoond die op de onderliggende laag staan.
In jouw geval: je hebt een laag met de lijst, en daarboven een laag met de foto. Zet je nu op de foto-laag het uitknipmasker dan is deze alleen zichtbaar op de lijst. Dat is juist niet wat je wil.

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

1. Zet de fotolaag onder en de lijst erboven. Dan heb je volgens mij geen uitknipmasker nodig.
2. Maak een extra tussenliggende laag van het gebied waar de foto moet komen. De foto-laag kan daar dan boven met uitknipmasker.

Succes met alle voorbereidingen!

SanneB

PSP ervaring: Beginner

Re: Clipping mask / uitknipmasker

Bericht door SanneB » 26 okt 2018, 12:28

Bedankt Gerald! Met de tweede optie is het mij gelukt.

Plaats reactie