afbeelding vergroten

Stel hier je vragen i.v.m. Photoshop.
Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.
Plaats reactie
FotoTwente

PSP ervaring: Beginner

afbeelding vergroten

Bericht door FotoTwente » 26 nov 2018, 23:30

Ik heb van een foto een uitsnede gemaakt in Photoshop.
Nu wil ik deze uitsnede vergroten om een afdruk van 30x40cm te maken.
Moet ik het vinkje automatisch pixelberekenen uit zetten?

Of kan ik deze beter aan laten staan om de pixels opnieuw te laten berekenen, en welke instelling kan ik dan het beste gebruiken, om alles scherp te houden

genf
Moderator
PSP ervaring: Gevorderd
Contacteer:

Re: afbeelding vergroten

Bericht door genf » 27 nov 2018, 21:08

De eerste vraag is, wat zijn je pixel dimensies na het croppen?
Ga ervan uit dat je voor een optimaal scherpe 30x40 print ongeveer 3000x4000 pixels nodig hebt.

1. Als je huidige dimensies *groter* zijn dan dit, dan kun je het beste automatisch pixelberekeningen aanzetten, en Automatisch kiezen.
2. Als je huidige dimensies *kleiner* zijn, dan moeten er pixels geïnterpoleerd worden om tot een goede pixelresolutie te komen. Dat kan op drie manieren:
a. Door automatisch pixelberekeningen aan te zetten laat je het Photoshop doen. Je hebt dan nog enige controle en je kunt op je scherm zien wat het resultaat is. Automatisch werkt meestal wel goed.
b. Er zijn ook externe programma's (plug-ins bv.) die het kunnen, en soms beter dan Photoshop. Dan moet je je er wel in verdiepen.
c. Je kunt het ook niet doen en je foto op lage resolutie naar de afdrukcentrale sturen. Dan zal de printer de interpolatie doen. Misschien geeft dat een goed resultaat, maar ik zou er niet op gokken.

Een lang verhaal, maar resolutie is een lastig aspect van digitale fotografie.
Succes!

Plaats reactie