Het fotografie topic!

Hier kun je even chatten, of andere berichten kwijt die niets in de andere subfora thuis horen
Plaats reactie
GekkeWouter

PSP ervaring: Beginner

Het fotografie topic!

Bericht door GekkeWouter » 23 okt 2009, 20:03

Bij photoshop horen natuurlijk foto's. En aangezien ik volgend voorjaar met het hele gezin enkele weken naar amerika ga ( :D ), wil ik een goeie camera, om daar flink foto's te maken van de Grand Canyon, en het hele gebied eromheen. Maar ook om flink aan het photoshoppen te gaan, en er mooie, kunstzinnige foto's van te maken. Ik ben van plan een Digitale Spiegelreflex Camera te kopen, van Canon waarschijnlijk. Daarom dit topic, om camera's te bespreken, fotografie, en alle hardware die erbij hoort.

Aangezien ik en de hele familie geen fotografen zijn, wil ik beginnen met een 'instapmodel' van Canon. Mijn ook viel op de Canon EOS 1000D.
Wat ik er goed aan vind, behalve de gewone specs zoals megapixels en zoom, is dat hij in .RAW schiet. Daardoor kun je het nog beter bewerken in photoshop, dan een jpeg.

wat vinden jullie van deze camera?

(en bespreek zelf ook jullie camera's, fotografie-related dingen, etc :) )

Walter
Eigenaar
PSP ervaring: Gevorderd

Re: Het fotografie topic!

Bericht door Walter » 29 okt 2009, 00:22

Hm klinkt goed, ben benieuwd!

Helaas heb ik zelf geen goede camera en ben ik meer van het photoshoppen voor webdesign/tutorials dan met echte foto's. Misschien dat het toch eens tijd wordt... :P

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 01 nov 2009, 10:44

wij hebben thuis een nikon spiegelreflex staan. schiet enorm goed :D
je moet er allleen wel aan denken dat je altijd meerdere foto's schiet. je kijkt namelijk nogesteeds door een visier heen ( een spiegelreflex ondersteund geen livebeeld op het scherm) en dan heb je nogal is moeite met scherpstellen xD

ik vind RAW formaten leuk maar ook enorm groot.
ik zou zelf alleen al niet zon camera kopen omdat ik dan meteen 3 nieuwe hardeschijven mag kopen xD

GekkeWouter

Bericht door GekkeWouter » 01 nov 2009, 13:32

Gloomy schreef:wij hebben thuis een nikon spiegelreflex staan. schiet enorm goed :D
je moet er allleen wel aan denken dat je altijd meerdere foto's schiet. je kijkt namelijk nogesteeds door een visier heen ( een spiegelreflex ondersteund geen livebeeld op het scherm) en dan heb je nogal is moeite met scherpstellen xD

ik vind RAW formaten leuk maar ook enorm groot.
ik zou zelf alleen al niet zon camera kopen omdat ik dan meteen 3 nieuwe hardeschijven mag kopen xD
Das waar, ik denk dat ik misschien ook wel een aparte HDD ga kopen, alleen voor de foto's in RAW.
Maar RAW is wel veel makkelijker te bewerken in photoshop, en ze worden veel mooier. :)
K heb helaas nog geen camera gekocht, en aangezien mn ouders tot de 11e op vakantie zijn, zal t nog wel even duren, t is namelijk vooral voor vakantie naar de VS in april. Hebben jullie mooie foto's om te showen? lijkt mij leuk om te zien :)

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 01 nov 2009, 17:02

ik fotografeer zelf echt nooit. haal altijd al mijn foto's van internet af.
dat zal later nog wel veranderen als ik meer met fotografie aan de slag zou willen gaan
maar ik heb daar nooit het geduld voor ( om naar je computer te lopen en het resultaat te zien)
daarnaast haat ik het model te zijn van foto's en doe ik anderen dat dus ook liever niet aan xD

Mittch
Erelid
Contacteer:

Bericht door Mittch » 03 nov 2009, 09:55

Hey Wouter,

Ik heb zelf al ruim 2 jaar een Nikon D50, was toen net nieuw, is nu alweer een verjaard model ;) Maar hij werkt nog perfect.
Ik schiet zelf ik raw omdat je dan tijdens het schieten minder hoeft te letten op de exacte belichting en kleurbalans. Dat is eigenlijk wel vals spelen maar vind ik mooi zat ;)

Ik schiet soms meerdere foto's maar niet altijd, de camera's kunnen zelf erg goed scherpstellen (in mijn vizier zitten ook een paar interface elementen, dat is wel cool. Dus als ik door mijn vizier heen kijk zie ik naast het beeld ook wat waarden staan en een stipje die mij verteld of het punt waar ik op mik scherp is. Dat is erg handig als je zelf scherp stelt.)

Wat Gloomy zei over het Liveview, dat hebben sommige spiegelreflex camera's wel. Er zijn nu zelfs ook spiegelreflex modellen die kunnen filmen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of het is al op de markt ;)

Koop er wel gelijk een camera tas bij. Het is zonde als je zo'n camera laat vallen of het tussen spullen stopt die je camera kunnen slopen.

Groetjes en ik hoor het wel als er wat is.
Afbeelding

GekkeWouter

Bericht door GekkeWouter » 03 nov 2009, 15:52

Mittch schreef:Hey Wouter,

Ik heb zelf al ruim 2 jaar een Nikon D50, was toen net nieuw, is nu alweer een verjaard model ;) Maar hij werkt nog perfect.
Ik schiet zelf ik raw omdat je dan tijdens het schieten minder hoeft te letten op de exacte belichting en kleurbalans. Dat is eigenlijk wel vals spelen maar vind ik mooi zat ;)

Ik schiet soms meerdere foto's maar niet altijd, de camera's kunnen zelf erg goed scherpstellen (in mijn vizier zitten ook een paar interface elementen, dat is wel cool. Dus als ik door mijn vizier heen kijk zie ik naast het beeld ook wat waarden staan en een stipje die mij verteld of het punt waar ik op mik scherp is. Dat is erg handig als je zelf scherp stelt.)

Wat Gloomy zei over het Liveview, dat hebben sommige spiegelreflex camera's wel. Er zijn nu zelfs ook spiegelreflex modellen die kunnen filmen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of het is al op de markt ;)

Koop er wel gelijk een camera tas bij. Het is zonde als je zo'n camera laat vallen of het tussen spullen stopt die je camera kunnen slopen.

Groetjes en ik hoor het wel als er wat is.
Klopt, de EOS 1000D kan volgens mij ook filmen, en heeft ook wel liveview, maar daar koop ik hem niet voor. En k koop er zeker een tas bij :)

GekkeWouter

Bericht door GekkeWouter » 04 apr 2010, 03:55

Bumpje,

Groetjes uit New York City! :D
Check posterous, foto's ben ik nu aan het uploaden!
http://wouterdejonge.posterous.com/

Ruud

Contacteer:

Bericht door Ruud » 12 apr 2010, 10:46

Kijk eens aan, heb even op de link geklikt, allemaal bekende plekken voor mij, ook de camper :wink: De eerste keer was voor mij in 1999 dat we daar waren, in de afgelopen 10 jaar daar nog 3x geweest, GEWELDIG!!

Even om op de camera terug te komen, zie helaas dit topic wat laat. Zelf ben ik wel into de fotografie. Dus voor tips of wat dan ook kan je altijd bij mij terecht.

Om maar gelijk even in huis te vallen met wat voor camera en apparatuur ik heb: heb een Nikon D90 (uitgeklede versie van de Nikon D300) een professionele camera. Heb 2 lenzen, 18-70mm van Nikon. Leuke lens voor het korte werk (museum, steden, portret, etc, etc) en een telelens: Nikon 70-300VR (VR is Vibration Reduction, oftewel beeldstabilisatie). Mijn D90 ondersteunt ook het filmen en het liveview. Allebei leuke extra's hoewel het voor geen meter werkt. Filmen leuk en aardig, maar zodra je inzoomt kan je niet scherp stellen. Advies, wil je filmen, koop een filmcamera. Liveview leuk en aardig, maar niet teveel gebruiken. Heeft een aantal redenen: 1. Scherpje gaat naar de klote (dode pixels), 2. camera wordt langzamer met scherpstellen, 3. Maak je een foto, zie je soms de zogenaamde dode pixels (witte puntjes zijn dat). Zelf gebruik ik het heel soms voor maximaal 5min. Langer moet je echt nooit doen.

Canon 1000D is een leuke camera voor als je beginnend bent en foto's maakt in de steden en geen hoge eisen aan foto's stelt. Persoonlijk vind ik Canon niets, heb het idee dat je plastic in de hand hebt....camera is te klein voor mijn handen:P. Vandaar ook mijn keuze voor Nikon. Voordeel van Canon, lenzen zijn goedkoper dan bij Nikon. Aangezien je de camera al gekocht heb is mijn advies te laat. Was ik eerder geweest, dan zou ik een Canon 350D of 450D gekocht hebben.

Dan toch een vraag, welke lenzen heb je?

GekkeWouter

Bericht door GekkeWouter » 25 apr 2010, 16:31

Ik ben inmiddels terug uit de USA, dus klaar voor alle reacties en vragen :P
De camera die ik (en de hele familie) gebruikt heb is de Canon EOS 450D met een Canon 18-200 mm lens met VR. Toch nog een goeie keuze dus? haha.
K zal vanavond nog meer foto's uploaden, van de laatste dagen in San Francisco, daar was ik nog niet aan toegekomen door de hectiek van de terugreis.

Maar ik heb wel ontzettend veel lol gehad in de USA, souvenirs gekocht, Empire State Building in NYC beklommen, Las Vegas gezien, Grand Canyon, en nog veel meer, dus ik ben helemaal tevreden :)

GekkeWouter

Bericht door GekkeWouter » 26 apr 2010, 18:35

K heb vandaagg de laatste foto's (San Francisco en Alcatraz) geupload :)
http://wouterdejonge.posterous.com/

reinier

Bericht door reinier » 26 apr 2010, 21:10

mooie foto`s! :D
Afbeelding

Plaats reactie