Spam - Klik niet zonder na te denken

Alles i.v.m. Photoshop-Tutorials.nl nieuws & updates worden hier gepost.
Plaats reactie
Mittch
Erelid
PSP ervaring: Beginner
Contacteer:

Spam - Klik niet zonder na te denken

Bericht door Mittch » 12 jul 2009, 13:55

Hallo allemaal,

Gelukkig gebeurd het op dit forum niet vaak, maar er kan zo nu en dan spam worden verspreid via een forum. Nu ga ik er van uit dat de meeste leden die zich aanmelden weten waar ze hier voor terecht kunnen en aan welke regels (wel geschreven als ongeschreven) zij zich moeten houden.

Spam op fora is moeilijk te bestrijden, dit omdat het vaak van verschillende afzenders komt. Wij kunnen deze leden gelukkig makkelijk verbannen, evenals hun ip-adres, maar ook hier is tegenwoordig onderuit te komen. Nu is dit een probleem wat wij als eigenaren/moderators moeten oplossen.

Wel wil ik jullie attenderen op het gevaar van deze spam en reclame. De geplaatste reclame kan dan onschuldig lijken maar er is een grote kans dat dat soort producten een virus bevatten. Ik zelf hoor vaak verhalen hoe simpel het is om een bestand een virus mee te laten dragen zonder dat jij als ontvanger het door hebt. Zo kunnen bij bestanden (virussen) de extensies veranderd worden en wordt een .exe dus gewoon een .jpg etc.
- Dus klik niet zomaar op alle links die jullie voorgeschoteld worden, probeer eerst te achterhalen (zonder er op te klikken) waar de link je heen leid. Er kan dan wel een pagina staan in de url maar als de linkweergave aangepast wordt in het forumbericht kan deze link je ook leiden naar een directe download.
- Wacht anders eerst even de reactie van andere af als je het niet vertrouwd, kijk wat andere gebruikers er van denken en ga desnoods eerst een discussie aan voordat je klikt.
- Kijk of de topicstarter, in dit geval dus de spamverspreider, reageert of niet. Vaak komt de spamverspreider vaak maar één keer op de site en hierna niet meer.
- Kijk ook of dit zelfde onderwerp vaker terug komt. In de meeste gevallen worden deze berichten automatisch in de fora geplaatst ongeacht of ze in de juiste categorie staan.

Gelukkig zijn de meeste van jullie zich al bewust van de gevaren en de kenmerken van spam dus deze melding geldt vooral voor de nieuwe forum gebruikers.
Maar wij, internetgebruikers, worden steeds makker in het gebruik van het web. We worden imuun voor de irritante banners en reclame omdat we er aan gewend raken, maar klikken daarentegen ook weer gemakkelijker op gegeven links omdat de meeste hiervan ook onschuldig zijn. Ik zelf betrap mij soms ook op onoplettend internetgedrag en dit kan nare gevolgen hebben op je computer dan wel je privacy!

Veel plezier op het forum en pas op met onzuivere praktijken als spam!
Ik hoop jullie niet te ontmoedigen van het gebruik van het vrije web.

Groeten,
Het Photoshop-Tutorials team

Update 20-2-2015: De kans dat er voor jullie nog spamberichten op dit forum zichtbaar zijn is zeer klein, maar ook op andere websites geldt klik niet op een link als je het niet vertrouwd!
Update: 17-3-2015: Vanaf heden zullen spamberichten voor de normale gebruiker geheel onzichtbaar zijn.
Update: 18-3-2015: Spamberichten komen niet meer door voor de normale gebruiker, bewijs is vandaag geleverd met 7 'goedkeuring benodigde berichten'.
Update 7-4-2015: Met de huidige beveiliging zal het voor spambots niet mogelijk zijn om zichzelf nog te registreren; het systeem dat wij hiervoor gebruiken blijft echter geheim.
Laatst gewijzigd door Dropbox op 17 mar 2015, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie