E-Magazine met o.a. onze site - ideeen?

Alles i.v.m. Photoshop-Tutorials.nl nieuws & updates worden hier gepost.
Plaats reactie
Walter
Eigenaar
PSP ervaring: Gevorderd

E-Magazine met o.a. onze site - ideeen?

Bericht door Walter » 02 jun 2009, 01:30

Photoshop-Tutorials.nl gaat binnenkort samen met nog een aantal andere design/foto gerelateerde websites gezamenlijk een soort foto e-magazine starten. Het idee is dat elke website hiervoor een bijdrage levert voor de lezer. Nou is het allereerst aan jullie de vraag wat je hiervan zou vinden en daarnaast wat je graag in zo'n magazine zou zien?
Omdat er volgens mij niet dusdanig veel nieuws is op het gebied van Photoshop is dat puntje minder van toepassing om daar over te schrijven. Wel gaan wij in ieder geval een korte samenvatting van (nieuwe) tutorials geven die van toepassing zijn op foto bewerking. Ook kunnen wij bepaalde tools/algemene tips geven.

Ook zitten we nog te denken aan een leuke naam voor zon gezamenlijk foto gericht e-magazine (:

Graag jullie reactie. Wat vind je ervan, wat mis je, heb je nog andere ideeen?

Mittch
Erelid
PSP ervaring: Beginner
Contacteer:

Re: E-Magazine met o.a. onze site - ideeen?

Bericht door Mittch » 02 jun 2009, 09:32

Ik denk dat een naam, gelinkt aan 'verbinding', wel tof is.

Steekwoorden:
- Verbinding/Verbondenheid
- Eenheid
- Elkaar helpen
- Aansluitend
- Vernieuwing
- Hulp naar buiten toe

Iets in die richting?

Zoals je weet wil ik wel de vormgeving voor mijn rekening nemen.
Afbeelding

Walter
Eigenaar

Bericht door Walter » 02 jun 2009, 15:06

Iets met verbinding heeft inderdaad wel wat. Alleen zijn we dan juist nog op zoek naar een naam die dat omvat. Mijn fantasie op dat gebied is helaas niet zo groot :P
Zoals je weet wil ik wel de vormgeving voor mijn rekening nemen.
Dat dacht ik inderdaad al wel en daar had ik stiekem ook wel op gehoopt ;)

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 02 jun 2009, 19:11

ik zou graag professionele tutorials willen zien en interviews met digital artists.
reden: iedereen werkt anders, en dat is leuk om te leren. zo kleurt de ene altijd met de brush tool en doet de andere dat met colorblends.
vind het idee zeker wel wat.

maar denk er wel aan dat je groot publiek wilt aanspreken. van beginner tot professional neem ik aan?

Walter
Eigenaar

Bericht door Walter » 02 jun 2009, 22:35

ik zou graag professionele tutorials zien
Wat versta je daar precies onder? Wat vind jij wel en niet professioneel?

Het is inderdaad voor een algemeen publiek, hoe dat precies te verwerken in één magazine kan nog lastig worden. Je zit inderdaad met verschillende niveaus.

Overigens wat betreft niveaus/pro tutorials. Dit is een punt waar al eerder enige discussie over geweest is. Op deze website zijn tutorials van verschillende niveaus te vinden, alleen lijkt het alsof sommige denken dat de tutorials allemaal makkelijk zijn. Naar mijn mening is dit NIET zo. Er is een groot verschil tussen het GOED en DUIDELIJK uitleggen van een tutorial (waar wij ons best voor doen) waardoor moeilijkere (wat is moeilijk?) tutorials door iedereen te begrijpen en te doen zijn VS een echte simpele tutorial / uitkomst.

Voorbeeld wat ik herinner van mezelf:
Meer pro: http://www.photoshop-tutorials.nl/Tekst ... Tekst.html
Meer basic: http://www.photoshop-tutorials.nl/Effec ... zijde.html
Toch zijn beiden in die zin uitgelegd dat ook de minder ervaren photoshoppers het snappen en kunnen toepassen/gebruiken.

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 03 jun 2009, 00:40

ik bedoel professioneel onder digital artists die een tutorial schrijven over hun eigen werken waar ze geld mee verdienen.

geen simpel "hoe krijg ik dit effect"maar echt een tutorial over het mooi overblenden van dingen en het voor elkaar krijgen van realisme. verstand van schaduw en light, reflectie, en style en design

kijk bij de pro tutorial die je net aangaf word alles voorgekauwd.
je krijg alle settings en er staat zelfs in "neem de volgende settings over"
dit zou niet moeten. een echt goeie tutorial is er om te leren waarom je bepaalde keuzes maakt. en wat voor attribuut een mooi effect geeft
ik vind de meeste tutorials gaan over basis dingen. hoe maak je een gradient overlay etc etc.

ook zijn niet alle website tutorials goed. als ik op internet kijk staan er een aantal tutorials op waarvan je denkt oowkkeyy.
bijv: hoe maak ik knoppen die op windows lijken
als je een goeie tutorial maakt. dan stel je ook een scenario op waarje die knoppen voor kan gebruiken. en hoezo nou die. en waarom je welke tools gebruikt :)

meteen een idee: misschien leuk om bijvoorbeeld een website te maken van begin tot eind in photoshop. en dan mensen leren wat er belangrijk in een website is. zoals de uitlijning en de indeling. etc etc.
er zijn maar weinig sites die zo erg in de details kruipen

Walter
Eigenaar

Bericht door Walter » 03 jun 2009, 01:47

ik bedoel professioneel onder digital artists die een tutorial schrijven over hun eigen werken waar ze geld mee verdienen.

geen simpel "hoe krijg ik dit effect"maar echt een tutorial over het mooi overblenden van dingen en het voor elkaar krijgen van realisme. verstand van schaduw en light, reflectie, en style en design
Zoiets van een pro photoshopper ofzo is inderdaad interessant en leuk, maarja niet eenvoudig (gratis) te krijgen/regelen denk ik.
kijk bij de pro tutorial die je net aangaf word alles voorgekauwd.
je krijg alle settings en er staat zelfs in "neem de volgende settings over"
dit zou niet moeten. een echt goeie tutorial is er om te leren waarom je bepaalde keuzes maakt. en wat voor attribuut een mooi effect geeft
ik vind de meeste tutorials gaan over basis dingen. hoe maak je een gradient overlay etc etc.
Ik ben het niet met je eens dat alles voorgekauwd wordt. Je hebt uiteraard een aantal screenshots die je gebruikt voor 1) het overzicht, 2) om te vermijden dat je teveel of te lange teksten krijgt en 3) de lezer een idee te geven waar ze bepaalde dingen zoeken. Hoewel er waarschijnlijk altijd meer uitgelegd kan worden over bepaalde zaken/effecten etc ben ik er juist voorstander van om niet zomaar een tutorial te schrijven van 'neem dit over', 'doe nu dit', 'klik daarop' en klaar ben je. Zo zien de tutorials er ook niet uit. Er wordt vaak genoeg extra uitleg gegeven, hoe je aan bepaalde dingen komt, waarom je een optie kiest/activeert etc.
"Als goudkleur wordt er in deze tutorial (#)dfd68b gebruikt. (deze kleur is gewoon van een gouden ketting genomen)."
Is misschien wat simpel, maar niet iedereen denkt hieraan en zit te zoeken naar een goede kleur in photoshop zelf.
Chisel Hard: om de gouden tekst een beter effect te geven
Depth: om de gradient en belichting te versterken
Size: zodat de letters 'dichtgaan' (probeer hier maar eens 3 in te vullen)
Anti-Aliased: om de 'scherpe lijnen' om de letters weg te krijgen
Vink ook het vakje voor 'Contour' aan, zodat dit effect geactiveerd wordt. De instellingen staan hiervoor automatisch goed. Door dit effect wordt het goudstaaf idee beter zichtbaar in de letters.
Opties uitgelegd voor verder gebruik voor eigen designs...
Pas het weer even aan, aan de volgende instellingen. We willen maar een klein beetje schaduw, het is niet het belangrijkste effect, dus:
Er wordt inderdaad gerefereerd naar een screenshot, nogmaals is handig vanwege getallen etc. Maar er is dus ook een kleine uitleg bij waarom er voor wat gekozen wordt. In dit geval een kleiner getal.
Nu moeten we een lichte kleur kiezen, waarmee we de glinsters gaan maken. Wit is een lichte kleur, maar omdat dit niet in onze afbeelding voorkomt, geeft dat een minder mooi effect. Pak daarom de Color Picker (I) en klik op de lichtste kleur in de hele afbeelding (gebruik inzoomen). Bij deze tutorial is het de kleur (#)f9ecc3 geworden.
Ook weer uitleg waarom ik voor een andere kleur kies.

Etc (:

De tutorials gaan niet allemaal zozeer over basis dingen. Die zijn er uiteraard wel als aanvulling. Maar dit is ook een punt wat lastig is. Het idee was om de tutorials voor iedereen begrijpelijk te maken. Dan krijg je dus dat je in zon gouden tekst tutorial toch even (kort) wat uitlegt over een gradient toevoegen, hoe dat werkt. En niet alleen voeg een gradient toe met deze en deze kleuren. Dan krijg je achteraf veel vragen hoe dat zat. Het is wel een idee om dan te verwijzen naar een aantal basis tutorials die dat uitleggen, om ook de lengte en herhaling van onderdelen te beperken. Alleen is hier niet genoeg tijd voor geweest om (al) die basis dingen eerst te maken.
ook zijn niet alle website tutorials goed. als ik op internet kijk staan er een aantal tutorials op waarvan je denkt oowkkeyy.
bijv: hoe maak ik knoppen die op windows lijken
als je een goeie tutorial maakt. dan stel je ook een scenario op waarje die knoppen voor kan gebruiken. en hoezo nou die. en waarom je welke tools gebruikt
Daarom wilden we met deze site juist voor iedereen te begrijpen tutorials schrijven. Het probleem van verschillende niveaus is altijd lastig. Eventueel zou er een sectie gemaakt kunnen worden per niveau, maar dan krijg je altijd weer van 'deze is te makkelijk voor middel', 'deze is te moeilijk voor beginners' etc :P

Die tutorial over windows knoppen staat volgens mij niet op deze site, maar wat is daar mis mee? Het is een ander soort tutorial. Als mensen geïnteresseerd zijn in hoe je dat (het beste) namaakt, dan is dat toch prima om uit te leggen. Tegelijkertijd leren ze werken met andere tools, die ze later weer kunnen gebruiken voor andere dingen.
Als je een website tutorial maakt of in die richting, DAN stel je een scenario op omdat die buttons dan onderdeel zijn van en groter geheel.
meteen een idee: misschien leuk om bijvoorbeeld een website te maken van begin tot eind in photoshop. en dan mensen leren wat er belangrijk in een website is. zoals de uitlijning en de indeling. etc etc.
er zijn maar weinig sites die zo erg in de details kruipen
Zeker een leuk idee. Hier heb ik ook al eens aan gedacht alleen blijkt er erg veel tijd in te gaan zitten om zoiets goed uit te leggen. Jij hebt zoals ik het op het forum zie ervaring met websites en photoshop, ook met een complete website ontwerpen/inrichten? Zou jij het wat vinden om zon soort tutorial te schrijven?
Dit is overigens iets wat eerder op de website hier zou komen dan in het emagazine denk ik, omdat dit niet direct foto gerelateerd is, maar meer Photohop/design.

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 03 jun 2009, 12:51

wat ik bedoelde met die button scenario's is dat, als je een website ziet waar dit uitgelegt word ( good-tutorials.com o.i.d.) dan krijg je alleen die knoppen te zien, en hoe je ze moet maken. het leuke aan een tutorial is het leren hoe je zelf zoiets kan ontdekken. dat je de volgende keer een knop die lijkt op de logo van apple ziet en denkt hoe zou ik die zelf na kunnen maken.

tja dat is wel moeilijk en ik geef ook wel toe dat er mensen zijn die er te lui voor zijn en dan gewoon in google de apple knop intikken om het zo te leren. maar het idee is dat je dat dus niet in een magazine moet zetten. geen simpele signature tutorials o.i.d. maar een grote uitleg over een reeks die foto kleuren intenser maken ( denk aan curves, levels, gradientoverlay op blending modes zetten, belichting maken d.m.v. een grote ronde softbrush, etc etc.) hier zal je veel meer aan hebben dan als je leert hoe je een render kan smudgen ( de reden daarvoor is dat het niet alleen op photo-bewerking word gebruikt maar soms zelfs ook in webdesign en ook erg vaak in signatures om te blenden).

het lijkt mij wel leuk om zo'n tutorial te schrijven. ben bijna klaar met men examen.
misschien ook leuk om er dan een scenario bij te maken als
"een klant wilt een website om zijn kunst te laten zien. hier een aantal voorbeelden van wat hij maakt <foto's>, de klant wilt mensen van 18-35 jaar aanspreken en zoekt voor een fris uiterlijk dat bij zijn kunst past, de kunst moet centraal staan en niet hijzelf, etc etc etc."
dan kan je namelijk ook weergeven waarom je welke keuzes maakt. waarom je wit i.p.v. zwart als achtergrond kleur kiest etc.

Walter
Eigenaar

Bericht door Walter » 03 jun 2009, 17:00

maar het idee is dat je dat dus niet in een magazine moet zetten. geen simpele signature tutorials o.i.d. maar een grote uitleg over een reeks die foto kleuren intenser maken ( denk aan curves, levels, gradientoverlay op blending modes zetten, belichting maken d.m.v. een grote ronde softbrush, etc etc.)
Het is een foto magazine dus er komen niet of niet zo snel dingen in als signatures. Meer de categorie foto bewerking en kleuren op de website. De punten die jij noemt, voor zover ze nog niet al behandeld zijn, zijn zeker interessant. En zowel moeilijkere als simpelere onderwerpen waarschijnlijk. Het publiek is ook nog niet duidelijk in het begin.

Succes met je laatste examen(s)! En zon scenario met uitgebreide uitleg van keuzes lijkt me een prima plan. (maar nogmaals, afhankelijk van hoe je dit precies doet weet ik niet of het (in het begin) in het dat gezamenlijke emagazine zou passen). In ieder geval komt hij op de site (:

Gloomy
Erelid

Bericht door Gloomy » 03 jun 2009, 23:34

ik denk dat ik een portfolio website zal gaan maken. das zowel interessant voor mensen die voor fotobewerking zijn en dingen willen publiceren. als website makers

Plaats reactie