vormgereedschappen daarna niet kunnen bewerken

Stel hier je vragen i.v.m Photoshop cs, cs 2, cs 3, cs 4, etc.

Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

vormgereedschappen daarna niet kunnen bewerken

Berichtdoor PaulineE op di dec 27, 2011 22:22

Dag!
Voor het eerst op dit forum en ik hoop heel erg dat iemand mij wil helpen.
(want ik gooi zo mijn mooie mac het raam uit). Enfin, ik ben inmiddels redelijk handig met PS, maar kan het niet uitstaan dat ik er niet achterkom hoe ik met VORMGEREEDSCHAPPEN moet werken.
Voor een logo wil ik graag als basis -eerste laag- een cirkel maken, met daarin weer een cirkel. Deze binnenste cirkel wil ik bewerken: de linkerronding moet rechte lijn worden - als hoofdletter D. (Daarna werk ik verder - komt daarna weer fotootje in).
Okee, ik heb dus twee cirkels via de vormgereedschappen gemaakt.
En daarna ........kan ik er niets meer mee.
Ik wil eigenlijk gewoon die ronding weggummen en er een rechte lijn neerzetten, maar andere tools werken gewoon niet meer als ik de cirkels heb gemaakt.
Of het wordt een masker en dat is natuurlijk geen vorm als zodanig.
En als het binnen een laag gebeurt, zie ik de vorm niet eens terug.
Ik snap er geen hout van.
Zeg me alsjeblieft dat ik dom ben en dat de oplossing voor handen is.

Hartelijk dank!

Wat extra info over mijn vraag mbt vormgereedschap:
ja, ik kan met paden werken, dus ik kan lekker met de cirkeltjes schuiven.
Maar wat dus het gekke is:
ik kan wel zo'n cirkel opvullen met een kleurtje en dat kleurtje ook weer uitgummen.

Waarom, oh waarom kan ik dat de vorm zelf - de lijn of de omtrek niet uitgummen of wegklonen?
Sterker nog, die lijnen/omtrekken zie je niet eens.
Waarschijnlijk moet ik er dus wat mee. Stroke path (met pencil) ook al geprobeerd, maar dat wordt heel een ongelijke lijn/omtrek - maar wel weer uit te gummen.

gek hoor.

PaulineE

Re: vormgereedschappen daarna niet kunnen bewerken

Berichtdoor Gloomy op wo dec 28, 2011 15:45

Ten eerste:
maak je logo's in vector. Dit is iets wat heel vaak verteld wordt en mensen menen het ook. Maak ze dus in een programma als ILLUSTRATOR.

In iedergeval. weer even verder op het onderwerp:
vorm gereedschap zijn de vervanger van vectoren in photoshop. Ze werken met paden. Ze bestaan niet uit pixels, ze worden gevormd door een serie wiskundige berekeningen.
Nou kan je waarschijnlijk snappen dat als je een lijn hebt of een vlak hebt dat niet uit allemaal kleine vierkantjes bestaat, maar uit een gebied gevormd door wiskundige formule,
deze niet aan te passen is met filters, gummen etc. De enige manier om deze aan te passen is dus met een ander iets dat met paden werkt. Pen tool bijv. point converter ( zit eronder).

Mijn advies is dus: doe dit gewoon niet in photoshop. Gebruik hiervoor illustrator, dat werkt er velen malen beter voor.
Gloomy

Berichtdoor PaulineE op wo dec 28, 2011 16:33

Hoi Gloomy,

Okee, heel helder! Fotografie en andere beeldende kunsten zijn aan mij wel besteed, maar wiskunde....
Voor mij zijn alle wiskundige/technische kanten van PS heel moeilijk.
Afijn, ik gebruik voortaan voor basisvormen idd wel een ander programma.
(Ik ben geen vormgever, maar (amateur)fotograaf, en had aangeboden een logo te maken voor studiootje)

Bijzonder bedankt dat je deze a-technische vraag toch wilde beantwoorden!

groet,

Pauline
PaulineE

Berichtdoor Gloomy op wo dec 28, 2011 23:03

Het is meer de techniek achter waarom de meeste functies niet werken met vectoren.

Je kan het alsvolgt zien:

een pixel afbeelding ( als waar photoshop hoofdzakelijk mee werkt) is eigenlijk een hele serie met stippen die je tekend op een vel papier.
Deze stippen kan je weg gummen of anders inkleuren etc.

Een vector is een vel gekleurd papier dat je over een ander papiertje heen legt. De randen van dit papiertje zijn een stuk scherper. maar als je de vorm wilt aanpassen gebruik je een schaar in plaats van een kwast of pen.

Dit is precies het verschil tussen vectoren en pixels. Bij een afbeelding gemaakt uit pixels wordt hij minder scherp als je dichterbij komt, omdat dan de losse vierkantjes zichtbaar worden. Bij een strak uitgeknipt papiertje blijft die rand altijd even scherp. Vandaar dat dit zo goed is voor logo's. Stel je voor dat je het logo ontwerpt voor op briefpapier, en later wil je hem opeens op de zijkant van een gebouw. Dan heb je toch wel een probleem op handen indien je met pixels werkt.

Een vector wordt gemaakt door verschillende punten met elkaar te verbinden door een lijn die gemaakt is met, een wiskundige formule ( deze formule hoef je zelf niet te maken, dat doet de computer). waardoor deze lijn altijd strak is
en altijd de zelfde vorm zou houden als hij vergroot of verkleind wordt. je bestuurd bij elk punt hoe een lijn dat punt bereikt, en hoe hij dit punt verlaat. Zo krijg je of een hele vloeiende overgang van lijn tot lijn, of juist een puntige hoek.

Als je dus een cirkel heb, dan heb je over het algemeen 4 punten die heel vloeiend met elkaar verbonden zijn. Wil je zon stuk van een lijn afvlakken, dan plaats je extra punten op de hoeken van de afvlakking, en trek je daartussen een rechte lijn.

Dit is natuurlijk heel anders dan dat je met photoshop werkt, waar je gewoon een groep pixels selecteerd die je weg wilt hebben om een deel van de cirkel te verwijderen waardoor hij recht wordt aan 1 van de kanten.

Het is dus iets wat je moet oefenen als je het wilt kunnen, en iets wat ik over het algemeen niet in photoshop zou doen, maar eerder in een programma als illustrator
Gloomy

Berichtdoor PaulineE op do dec 29, 2011 17:17

Hoi Gloomy,

Tjee wat goed uitgelegd! Heel hartelijk dank.
Ik print het uit en bewaar 'em - echt waar.

En daarbij kan ik nu op feestjes ook interessant meepraten over het verschil tussen vectoren en pixels!

groet!
PaulineE

Keer terug naar Photoshop - Support