Witte achtergrond niet te verwijderen?

Stel hier je vragen i.v.m Photoshop cs, cs 2, cs 3, cs 4, etc.

Help elkaar met het beantwoorden van vragen, dan heeft iedereen snel antwoord.

Moderators: Gloomy, Walter, Mittch

Witte achtergrond niet te verwijderen?

Berichtdoor Interceptor op wo dec 07, 2011 21:09

Beste mensen,

Ik zal mezelf even kort voorstellen; hoi, ik ben André en nieuw met photoshop.
Een grotere nOOb kan je je niet voorstellen en ik ben nu al een paar avonden bezig met het programma; ik kom er niet uit......

Voor mijn opleiding moet ik wat maken, er moet een plaatje in maar die heeft een witte achtergrond......die krijg ik niet weg; wat ik ook doe of probeer!
Ik heb het internet bijna compleet gelezen; er zijn zat tutorials, zelfs filmpjes, maar niets lijkt bij mij te gaan zoals daarop.

Ik gebruik een macbook en heb CS 5 (extended) en ik moet volgens de geleerden dan ctrl-a, ctrl-I, ctrl-v en nog wat doen; ik heb alle mogelijke zaken gedaan, maar soms kan ik zelfs het plaatje waar het om gaat niet eens meer selecteren.

Zou iemand mij in lekentaal uit kunnen leggen hoe ik dit moet doen? Ik snap er echt helemaal niets van; layers, selectie, blabla......

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Interceptor

Re: Witte achtergrond niet te verwijderen?

Berichtdoor Gloomy op do dec 08, 2011 09:56

haha
hey andré

Je kan je photoshop het beste als volgt voor stellen.
Een layer is een stuk doorzichtig glas waarover je heen schilderd met verschillende kleuren.
Je kan die kleuren helemaal dekkend maken, of juist niet: in het ene geval kan je nog door de kleur de ruit erachter zien, en bij de andere niet.

Een laag is dus een beschilderd stuk glas. En heel veel beschilderde glazen boven op elkaar is dus een afbeelding.
De hoeveelheid glazen hangt af van hoeveel jij er nodig hebt om te krijgen wat je wilt.

nu over het uitknippen.
Er zijn meerdere manieren om uit te knippen, niet allemaal werkenb ze even goed in elke situatie, kan je me aub een voorbeeld van een uit te knippen afbeelding sturen?
Gloomy

Berichtdoor Interceptor op do dec 08, 2011 22:34

Hallo Gloomy,

Bedankt voor jouw reactie.
Tja, ik kan niet eens vinden hoe en waar ik die layers krijg; als ik een extra weet te krijgen, is het zwart/wit en staat hij klein rechtsonder; die kan ik dan weer niet openen oid.
Eerst stond daar ook nog "layers" bij, maar nu alleen "kanalen/paden".

Ik zal even kijken hoe ik een van die dingen kan versturen; wordt een klimmer in dit geval waarvan ik niet eens de hele klimmer zelf kan selecteren meer.......eerst wel........

Alvast bedankt voor je tijd!

Edit; ik weet niet hoe dat bij te voegen, maar dit is misschien ook goed: http://dl.dropbox.com/u/13313246/clipar ... jes-48.jpg
Interceptor

Berichtdoor Gloomy op do dec 08, 2011 23:08

je hebt dan het window gesloten ( het layer palette)

ga naar window--> layers
dan krijg je dat mooie schermpje weer terug :)

Ik zal je zeker aanraden om even een paar tutorials te volgen op internet, van onze site bijvoorbeeld.

Over die klimmer

je opent de afbeelding
maakt een nieuwe laag aan ( met ctrl+shift + n of door op het daarvoorbestemde knopje onder aan het lagen pallette te klikken)
vervolgens sleep je die onder je afbeelding.

pak dan de magic wand tool ( staat in de toolbar aan de linker kant, ziet er uit als een toverstafje) en klik op het wit.
Druk dan op delete om al het wit te verwijderen.

Je bent klaar! opslaan als .png of .gif en dan heb je hem zoals je hem wilt!
Gloomy

Berichtdoor Interceptor op vr dec 09, 2011 15:22

Dankjewel voor de uitleg.

Ik zal vertellen waar ik dan tegenaan loop; die nieuwe laag heb ik, ik sleep het er heen maar krijg dan "kan het verzoek niet uitvoeren omdat bron en doeldocument gelijk zijn".

Dat ten eerste, dan probeer ik toch wat te selecteren, maar alleen het eerste witte deel wordt dan geselecteerd (onder in dit geval) en ik kan er niets meer bijklikken; als ik dat doe, krijg ik de melding dat er geen pixels geselecteerd zijn.

Tegen dat soort dingen loop ik dus constant aan; ik heb er nu zoveel tijd in zitten dat het toch echt mijn nekharen overeind zet en heb nog geen wit randje weg kunnen halen......
Interceptor

Berichtdoor Gloomy op za dec 10, 2011 00:45

Okey naja de errors in photoshop zijn nogal omslachtig soms, dat geef ik eerlijk toe, wat dat betreft is het een flut programma.
Echter:

Je hoeft niets te slepen naar het document veld. je moet slepen binnen het lagen palette.

normaal staat daar een oogje, miniatuur, een naam en eventueel een slotje.
Dat stelt een laag voor. De manier waarop deze in het lijstje staan legt uit welke laag boven welke zit.

de bovenste laag zit altijd boven op alle andere.

Als ik dus een nieuwe doorzichtige laag maak boven de foto en ik erop schilder, zal het te zien zijn. Sleep ik deze echter naar onder in het lagen palette. dan wordt deze lijn onzichtbaar

In jouw geval staat er de laag met de foto, die heet background waarschijnlijk:

<background laag>

dan maken we een nieuwe laag aan. die heet layer 1.

<layer 1>
<background laag>

Vervolgens slepen we layer 1. onder background laag. in het palette.

dan is het nu:

<background laag>
<layer 1>..

Dan nu de no pixels selected.

Omdat je op een nieuwe laag selecteerd. en je er mee aan de haal gaat, zegt hij dat er geen pixels in je selectie zitten.
Dit komt omdat inderdaad, die laag nogsteeds leeg is. Om toch succesvol te kunnen selecteren moet je eerst in het lagen pallette de laag aan klikken waarop je wilt selecteren. In dit geval, de laag met de foto.

Als je hier op selecteerd, en delete drukt, dan zal je deze error niet te zien krijgen.

Mijn advies is een paar goed uitgelegde tutorials van onze website volgen, dan krijg je binnen een mum van tijd onder de knie hoe dit lagen systeem werkt.
Want het lagen systeem, dat is wat photoshop zo uniek maakt in zijn manier van afbeelding-manipulatie :)
Gloomy

Keer terug naar Photoshop - Support